Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Archief
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402470 .

Woord van de Pastoor

Anima Christi

Onlangs was ik bij een kloosterzuster op bezoek en ze vertelde mij dat ze iedere dag , na de Communie het gebed Anima Christi bad. Het Anima Christi – vertaald betekent het “Ziel van Christus” - was voor haar het mooiste gebed dat ze kende. Jaren geleden had ze het bij een retraite van een oude Jezuïetenpater gekregen en sindsdien bad ze het gebed elke dag wanneer ze de Heer in de Heilige Communie had ontvangen.

Ik geef het hier graag even mee, misschien kan het voor iemand ook een geliefd gebed worden.
Ziel van Christus, heilig mij
Lichaam van Christus, red mij
Bloed van Christus, vervul mij
Water uit de zijde van Christus, reinig mij
Passie van Christus, Sterk mij
O goede Jezus, verhoor mij
Verstop me in uw wonden
Sta me nooit toe U te verlaten
Van de kwade vijand, verdedige U mij
In het uur van mijn dood, roept U mij
Leid me naar U toe
opdat ik met de Engelen en Heiligen
U mag prijzen
Tot in de eeuwen der eeuwen.
Amen.

In de afgelopen tijd sprak ik er met verschillende mensen over en ze kenden het niet. Ik ging het zo even opzoeken waar dat oude gebed vandaan kwam. Het is blijkbaar een middeleeuws gebed. Men heeft het lang toegeschreven aan de stichter van de Jezuïeten, de heilige Ignatius van Loyola, maar hij is zeker niet de schrijver van het gebed. Het is zeker anderhalve eeuw ouder dan de heilige Ignatius. Het gebed is voor het eerst teruggevonden in een manuscript van rond het jaar 1370; sommigen denken dat het geschreven is door paus Johannes XXII die stierf in 1334, anderen denken dat het nog ouder is. Het is bewaard gebleven wellicht dankzij de heilige Ignatius omdat hij het in zijn Geestelijke Oefeningen heeft opgenomen.

Het is inderdaad een mooi gebed om te bidden na het ontvangen van de heilige Communie. We spreken met dat gebed ons geloof uit in de Werkelijke Tegenwoordigheid van Jezus Christus in de Eucharistie. We hebben op dat moment van de Communie niet zomaar een stukje brood ontvangen maar de Gekruisigde en Verrezen Jezus Christus is onder de gedaante van het Brood tot ons gekomen. We verenigen ons in dat gebed echt met Jezus Christus. In dat gebed vragen wij om Zijn kracht, sterkte en bijstand in dit moment, in de toekomst en zeker op het moment waarop mijn leven hier op aarde eens zal eindigen.
We belijden in dat gebed uitdrukkelijk de kracht, de bescherming en de sterkte die Jezus ons in de Eucharistie elke keer weer opnieuw geeft. We mogen denken aan wie we als gedoopte zijn: sinds het doopwater over ons hoofd stroomde, hebben we vriendschap met God, zonde en dood hebben niet meer het laatste woord. We mogen denken aan onze verlossing door het lijden, de Heilige Wonden, het sterven en verrijzen van Jezus Christus, de grote betekenis voor mijn eeuwig heil.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.