Priester Penne
U bent bezoeker 456246

Woord van de Pastoor

Wat is jouw roeping?

Zo af en toe neemt er via de sociale media iemand contact op om eens te praten over priester-worden, het religieuze leven, godgewijde worden. Ja, ook vandaag blijft God mensen roepen tot het priesterschap, het diaconaat, het religieuze leven, het godgewijde leven. Ook vandaag zegt de Heer nog tegen mensen zoals Hij in het evangelie zegt: “Kom, volg Mij, Ik zal jullie vissers van mensen maken”. Er wordt gemakkelijk gezegd dat er vandaag minder roepingen zijn dan vroeger maar misschien wordt er wel veel minder geantwoord dan vroeger…
https://www.youtube.com/watch?v=DSvQdL3aFqo&ab_channel=AndyPenne

 

Wanneer we over roeping spreken, dan denken de meeste mensen aan priester worden, diaken worden, het religieuze of godgewijde leven. Maar ook het kerkelijk huwelijk of het alleen blijven kan je roeping zijn. Hoe wil Jezus Christus mij als Zijn leerling, dat is de vraag naar de levensroeping. De meesten zijn geroepen tot een gezin, geroepen om echtgenoot of echtgenote, vader en moeder te zijn. Een groep mensen is geroepen om alleen de weg door het leven te gaan, zonder partner of gezin. Uit die groep roept de Heer ook een aantal mensen om Hem te volgen als priester of in het religieuze of godgewijde leven. Niemand kan je zeggen welke jouw roeping is. Je voelt dat in je hart en je ziet dat in tekenen om je heen. Alleen jij voelt dat, alleen jij ziet de tekenen die de Heer op jouw weg zet. Als priester ben ik gelukkig in mijn roeping en ik zou graag willen dat er velen ook de weg van het priesterschap gaan, maar het moet je roeping zijn. Wie gelukkig is in zijn of haar roeping als gehuwde zal ook willen dat de kinderen zo gelukkig worden maar misschien is hun roeping anders; ouders hebben dat daar soms moeilijk mee.

Iemand stuurde mij een YouTube-filmpje waarin de ondertussen overleden Generaal van de Jezuïeten Pater Kolvenbach spreekt over roeping, ik vond het de moeite waard om het eens mee te geven wat hij zegt over roeping.
Zie: Waarom vandaag wel of niet jezuïet worden? (youtube.com)

“Aan iemand die zich kandidaat stelt om Jezuïet te worden zou ik dezelfde vraag stellen die men al eeuwen stelt. De kandidaten hebben vandaag geluk. Lang geleden liet men ze enkele dagen voor de deur staan. Dan kwam Vader Abt naar buiten naar wat nog altijd de hamvraag is: Wat zoek je? Als die jongeman zegt: ik zoek een plaats om rustig te bidden, of als hij zegt: ik wil orde scheppen in mijn leven, of als hij bang is voor de wereld en in een klooster bescherming zoekt, of nog sterker: als hij iets wil doen voor de Vierde of Derde wereld. Allemaal prima, maar daarom hoef je nog niet in een orde in te treden. Alleen maar in het geval dat hij zegt: Maar ik voel in mij een verlangen om de Heer te volgen, ondanks mijn zwakheden en mijn beperktheden. Ik voel dat ik nooit gelukkig zal zijn als ik die stem niet volg. Alleen dan kunnen we beginnen te kijken of de Heer inderdaad roept. Er is geen andere maatstaf voor religieus leven dan het verlangen om de Heer na te volgen. Wij zitten midden in het evangelie: rondom Jezus is er een massa volk. Maar er is ook dat kleine groepje dat Hem op de voet volgt. Gaat de Heer naar Jeruzalem, zij gaan mee. Als hij naar Bethsaida gaat, dan gaan zij ook. Dat is het religieuze leven: 24 uur op 24 de Heer navolgen, en dat in alle details van het leven.”

 

Met het Gebed van Roepingenzondag 2024 dat we in onze kerken samen hebben gebeden mogen we bidden dat elke christen zijn specifieke roeping mag zien en concreet maken.
“God, goede Herder, Gij roept uw mensen, vanuit alle tijden en plaatsen, op de wegen van uw liefde. Gij gebruikt zelden sterke woorden, maar vaker toch het zachte fluisteren van een bries. Laat U kennen, Heer, blijf ons roepen, ook in deze tijd, op deze plaats. Geef ons mensen die herder willen zijn voor ons en voor anderen. En schenk ons woorden om met elkaar te delen hoe Gij ons hart beweegt.”

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be


Wilt u het Woord van de Pastoor voortaan in uw mailbox ontvangen? Klik hier.