Priester Penne
U bent bezoeker 517471

Woord van de Pastoor

Roze op de derde adventszondag

 

Volgende zondag, op de derde zondag van de advent, dragen we in de liturgie een roze kazuifel. Toen ik die kazuifel zeven jaar geleden voor het eerst droeg in de Federatie Holsbeek zegden een aantal oudere mensen mij dat ze nog nooit een roze kazuifel gezien hadden, anderen herinneren het zich uit een heel ver verleden. In veel parochies ontbreekt een roze kazuifel omdat hij ook maar twee keer per jaar gedragen kan worden en omdat de aanschaf van een kazuifel ook niet altijd goedkoop is. Men is ook niet verplicht om de kleur roze te gebruiken en gemakkelijks halve houdt men het in een aantal parochies daarom ook gewoon op paars. Sommigen vinden roze geen mooie kleur, sommige tinten roze zijn ook heel lelijk, net als sommige tinten paars. Anderen gniffelen omdat roze tegenwoordig de vrouwelijke kleur is of denken aan mensen die op een roze wolk leven of het leven teveel door een roze bril zien. Roze is, sinds de tweede wereldoorlog waarin de nazi’s roze driehoeken gebruikten om homoseksuelen aan te duiden, ook een beladen kleur.
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=oA0LbN-hXIk&ab_channel=AndyPenne

En toch, ook al schaffen heel wat parochies om welke reden dan ook geen roze kazuifel aan: twee keer per jaar kan de kleur in de Kerk roze zijn. Op de helft van de advent – de derde zondag van de advent -  en op de helft van de Veertigdagentijd – op de vierde zondag van de Veertigdagentijd kan een roze kazuifel worden gedragen. De symboliek daarvan is heel mooi. Het is een kleursignaal van de Kerk in het midden van de boetetijd dat het paars binnenkort wit zal worden. Het roze is een teken dat het wit van Kerstmis of Pasen al begint door te schijnen in het paars van de Advent of de Veertigdagentijd. De sfeer in die Missen is ook even anders als in de rest van de Veertigdagentijd of Advent. Die zondagen hebben een aparte naam. In die Veertigdagentijd heet die zondag “Zondag Laetare”, verwijzend naar het begingezang van de Mis, de Introïtus:  "Laetare Jerusalem: et conventum facite omnes qui diligitis eam: gaudete cum laetitia, qui in tristitia fuistis: ut exsultetis, et satiemini ab uberibus consolationis vestrae", vertaald: Laat allen die Jeruzalem liefhebben zich met haar verheugen en juichen om haar, laat allen die om haar treuren nu samen met haar jubelen (Jesaja 66,10). In de advent heet die zondag “Zondag Gaudete”, ook verwijzend naar de beginzang van de Mis die begint met een zin uit de Brief van de Apostel Paulus aan de Filipenzen, hoofdstuk 4, vers 4: “Gaudete in Domino semper. Iterum dico: Gaudete!”, vertaald betekent dat:  “Laat de Heer uw vreugde blijven. Ik zeg u nogmaals: wees altijd verheugd!”

In het weekend van 14 en 15 december zullen we dus hier in onze kerken ook het roze kazuifel dragen. We zullen onze Missen beginnen met het lied uit Zingt Jubilate 119. Dat lied begint met de woorden: “Verblijdt u in de Heer te allen tijde! Dat zeg ik u, dat zeg ik u: verblijdt u! Verblijdt u, want de Heer is zeer nabij, de Heer is zeer nabij en Hij bevrijdt u.”

Het roze kazuifel wil de gelovigen niet alleen zeggen dat Kerstmis nu toch wel dichtbij begint te komen, het moet ons ook herinneren aan de zonsopgang. Bij een zonsopgang kunnen we wel eens zien dat de wolken roze zijn. De roze wolken zeggen ons dat de zon binnenkort zal opkomen. Met het roze kazuifel geeft de liturgie van de Kerk ons een duidelijk teken: Christus, de Zon der Gerechtigheid, zal spoedig opgaan. Ook in de O-antifonen vinden we dat terug. Op 21 december wordt er gezongen: “O Dageraad, afglans van het eeuwig licht en Zon der gerechtigheid. Kom nu en verlicht hen die in duisternis leven, die gezeten zijn in de schaduw van de dood.”

Heel mooi dat ook de liturgie niet alleen in haar teksten maar ook in haar kleur de aanwezigen bevraagt of het Kerstmis kan worden, of de Heer in de kribbe van ons hart kan komen. Het is een moment waarop iedereen zijn huis in kerstsfeer heeft gebracht, waarop de meeste kerstkaarten worden verstuurd en kerstinkopen worden gedaan. De liturgie vraagt in tekst en kleur of het Licht van Kerstmis ook in ons hart en leven kan schijnen.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be


 


Wilt u het Woord van de Pastoor voortaan in uw mailbox ontvangen? Klik hier.