Priester Penne
U bent bezoeker 456266

Woord van de Pastoor

Sacramentsdag 2024

Aanstaande donderdag 30 mei is het Sacramentsdag. Het weekend daarop hernemen we in onze parochiekerken de liturgie en vieren we dat hoogfeest nogmaals. Officieel heet het Hoogfeest wat wij vieren: het Hoogfeest van het Lichaam en Bloed van Jezus Christus. We vieren dat Jezus Christus in de Eucharistie werkelijk aanwezig komt onder de gedaante van brood en wijn. Ik vind het zelf belangrijk om daar minstens één zondag per jaar bijzonder bijzondere aandacht aan te geven: de werkelijke Tegenwoordigheid van de Heer in de Eucharistie onder de gedaante van Brood en Wijn. Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=4amGWBsqfOM&ab_channel=AndyPenne

Wanneer we samen bidden dan is de Heer altijd in ons midden. Die belofte doet Hij ons in het evangelie waar Hij zegt: “Want waar er twee of drie verenigd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden”. Maar nergens is Hij zo dicht bij ons als in de Eucharistie: de gekruisigde en verrezen Heer werkelijk in ons midden.  Ben ik me er van bewust dat Jezus Zelf werkelijk aanwezig komt in onze parochiekerk wanneer de Eucharistie wordt gevierd? De Kerk vraagt aan de gelovigen dat ze elke zondag of zaterdagavond naar de Eucharistie zouden komen (er is onze zondagsplicht) en waarom? Omdat het Offer van Christus daar tegenwoordig wordt gesteld, Hij komt daar werkelijk tot ons en Hij wil onder de Heilige Communie tot ons komen. Ben ik mij er van bewust dat Jezus Christus door zo bij mij komt?

Enkele jaren geleden mocht ik voor een groep jongeren een Heilige Mis opdragen en in die kapel werd er toen na de Communie een kort en mooi lied gezongen wat goed weergeeft waar het in de Communie om gaat: “’t Stukje brood dat ik net kreeg, Is meer dan zomaar deeg, Het is Jezus die bij mij kwam. Jezus is nu heel dichtbij, Door de communie is Hij nu in mij, Dank U dat U zo bij mij wilt zijn. Het is goed erbij stil te staan, Denk er maar eens over na, Het is Jezus die bij je is.”

Je kunt het hier beluisteren, The Fruits – Het stukje Brood:
https://www.youtube.com/watch?v=60ute1sZdoo&ab_channel=MartijnKuiper 

Zoals bij veel dingen die we dikwijls doen, mogen we ons ook bevragen op wat ons ter Communie gaan betekent. Brood en wijn werden op het Altaar geplaatst. In de woorden die de priester er over sprak mogen we Jezus horen spreken: “Dit is Mijn Lichaam”, “Dit is Mijn Bloed”. We zien nog brood en wijn maar het is voor ons werkelijk het Lichaam en Bloed van de Heer. Geen symbool van het Laatste Avondmaal maar werkelijk de Gekruisigde en Verrezen Jezus zelf die tot ons komt onder de gedaante van het Brood. Ervaar ik dat zo ?

Paus Franciscus sprak enkele jaren geleden tot de gelovigen: “Het feest van Sacramentsdag nodigt ons elk jaar uit om onze verwondering en vreugde te hernieuwen voor de wonderbaarlijke gave van de Heer die de Eucharistie is. Laten we Hem met dankbaarheid ontvangen, niet op een passieve, routineuze manier. We moeten niet wennen aan de Eucharistie en naar de communie gaan als een gewoonte – nee! Elke keer dat we naar het altaar gaan om de Eucharistie te ontvangen, moeten we echt ons "Amen" op het Lichaam van Christus hernieuwen. Als de priester "het Lichaam van Christus" zegt, zeggen wij "Amen": Moge het een "Amen" zijn dat uit het hart komt, met overtuiging! Het is Jezus, het is Jezus Die mij heeft gered, het is Jezus Die komt om mij de kracht te geven om te leven. Het is Jezus, de levende Jezus. Daar moeten we niet aan wennen: elke keer alsof het de eerste communie is.”

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.

www.priesterpenne.be


Wilt u het Woord van de Pastoor voortaan in uw mailbox ontvangen? Klik hier.