Priester Penne
U bent bezoeker 461044

Woord van de Pastoor

Novak Djokovic en het kruis

Er was in de afgelopen tijd ook controverse op de Olympische Spelen. Door bepaalde scenes in de openingsceremonie voelden heel wat mensen zich beledigd en gekwetst in hun christelijke geloof. Net in die momenten maakte tennisspeler Novak Djokovic tijdens zijn eerste wedstrijd op de Olympische Spelen van Parijs een statement door prominent een kruis te tonen. Novak Djokovic, van wie we weten dat hij een overtuigd orthodoxe gelovige is, wilde daarmee getuigen van zijn geloof in de gekruisigde en verrezen Heer Jezus Christus. “Voordat ik een atleet ben, ben ik een orthodoxe christen”, benadrukte Djokovic.

Hij wilde daarmee een duidelijk getuigenis geven te midden van debatten en controverses. 
Zie: Novak Djokovic showed his cross at the Paris Olympics #olympic2024 #olympic2024paris #novakdjokovic (youtube.com)

Voor christenen zijn het geen gemakkelijke tijden. Op veel plaatsen in de wereld worden ze vervolgd. In onze streken zijn veel mensen niet meer gelovig en hebben door de verhalen over misdaden van mensen in de Kerk soms een grote hekel aan alles wat naar geloof en Kerk verwijst. Dikwijls wordt gelovigen voor de voeten gegooid: “Kijk eens wat voor kwaad er allemaal gebeurd is door christenen, door mensen van de Kerk!”. We moeten het ook niet proberen goed te praten of te minimaliseren: er zijn echt misdaden gebeurd door mensen van de Kerk! Maar laat ons in die moeilijke momenten wel blijven vasthouden aan Jezus Christus en wat een levende relatie met Hem ons allemaal te geven heeft.  Net als Novak Djokovic getuigde in die moeilijke momenten van die Olympische Spelen 2024: houdt Hem vast en getuig want niemand heeft ons te bieden dan wat Hij ons te bieden heeft.

De Heer roept ons ook en vooral in deze tijd op om van hem te getuigen. Op een positieve manier laten zien dat je geloof in Jezus Christus je sterk, krachtig en gelukkig maakt. Eigenlijk heel mooi hoe Novak Djokovic dat daar deed. Hij mengde zich niet in alle discussies en welles-en-nietes rond wat er wel en niet te zien was in de openingsceremonie van de Olympische Spelen. Hij toonde daar bij Wie hij zijn kracht en sterkte haalt: Jezus Christus, onze Heer. Zo gaf hij op een positieve manier gehoor aan het woord van Jezus in het Mattheusevangelie hoofdstuk 10 vers 32: “Ieder die Mij bij de mensen belijdt, hem zal ook Ik als de mijne erkennen bij mijn Vader die in de hemel is”.

Toen ik zo de foto van Novak Djokovic zag, een blije atleet die daar zijn kruisje op een blije manier toont, moest ik ook denken aan wat ik lees in de Efeziersbrief hoofdstuk 6, verzen tien en volgende: “Zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van Zijn macht. Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden…Houd stand met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten en daar daarbij het geloof als schild…” Laten ook wij, net als hij, blije en getuigende christenen zijn. Niemand heeft ons te bieden dan wat Jezus Christus ons te bieden heeft!

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be

 


Wilt u het Woord van de Pastoor voortaan in uw mailbox ontvangen? Klik hier.