Priester Penne
U bent bezoeker 456214

Woord van de Pastoor

Getuigende duivels

Elk jaar word ik als pastoor van de parochie gevraagd om bij “de afstudeerplechtigheid” te komen van de kleuters van de Vrije Kleuterschool Klim-Op in Holsbeek. https://koh.kodid.be/menu/pagina/home/ De kleuters krijgen hun kleuterdiploma en er wordt van de pastoor ook een woordje verwacht voor ze van hem allemaal een geschenkje krijgen: een lichtgevende rozenkrans.

Wat vertel je zo aan die kinderen en hun ouders? Eigenlijk had ik dit jaar een gemakkelijk onderwerp om over te spreken: het Europees Voetbalkampioenschap en de Rode Duivels waar die kinderen en ouders natuurlijk fan van waren.
Ik heb hen in mijn woordje verteld dat ze op de Kleuterschool veel hebben geleerd in de afgelopen drie jaar, dat ze ook hadden geleerd over Jezus en Maria. Ze hebben leren bidden. Vriendschap met Jezus en Maria maakt je sterk. Ik heb de wens uitgesproken dat ze altijd die vriendschap met Jezus en Maria zouden bewaren want dat maakt sterk. Ik heb hen toen verteld dat de dag voordien in de krant “Het Laatste Nieuws” het getuigenis stond van drie Rode Duivels die duidelijk getuigden dat hun christelijke geloof hen sterk maakte.

Kenden ze Lukaku? Natuurlijk kenden ze hem! Lukaku getuigde in het krantenartikel hoe sterk het geloof hem maakt. We lezen er: “Naast voetbal en familie domineren nog twee zaken Lukaku's leven: God en muziek. Het kruisje staat op al zijn profielen op sociale media vermeld. Romelu Lukaku (31) is erg christelijk opgevoed. Zijn Bijbel reist met hem mee. Regelmatig leest hij psalmen. “Daar kan ik veel kracht uit halen”, vertelde hij ooit op Sporza. “Als ik ergens naartoe ga en ik vergeet mijn Bijbel, dan voel ik mij schuldig.” Er staat een bedevaart naar Lourdes op zijn palmares. Hij aanroept God voor elke wedstrijd. Voor het slapengaan zegt hij een gebedje op. Soms alleen, soms samen met ma op Facetime: “God bepaalt mijn weg. …”

Kenden ze Dodi Lukebakio? Natuurlijk kenden ze hem! Ook hem maakt het christelijke geloof sterk! We lezen in het artikel: “Lukebakio (26) is altijd gelovig geweest, maar vond de weg naar God in 2016 toen hij bij Anderlecht op een dood spoor was beland. Na een kerkbezoek gingen zijn ogen open. In Humo ging hij daar dieper op in: “Ik ben de Bijbel beginnen te lezen en kwam erachter dat Jezus de enige weg naar de waarheid is. Ik voetbal niet langer voor mezelf, maar voor Jezus Christus. God ziet alles. We lopen hier niet zomaar rond, maar voor Hem. Door Hem heb ik rust gevonden in mijn hart.”

Kenden ze Jérémy Doku? Natuurlijk kenden ze hem! Ook hem maakt het geloof sterk! We lezen in het artikel: “Doku sprak een aantal jaar geleden over zijn geloof: “God heeft me sowieso geholpen. Ik ben christen, vroeger ging ik elke zondag naar de kerk. En nu bid ik nog altijd elke dag. Alles waarvoor ik gebeden heb en waarin ik geloofde dat het mogelijk was, is uitgekomen.””

Het viel me op dat het eigenlijk heel stil was toen ik deze dingen vertelde. Zowel de kinderen als de ouders waren onder de indruk van dit getuigenis. Die drie Rode Duivels kenden ze van hun voetbalspel maar niet hun christen-zijn. Geloven in Jezus Christus maakt sterk en mooi dat die drie sterspelers er zo van getuigen. Ze kennen natuurlijk het woord van de Heer uit Matteüs 10: “Ieder die Mij bij de mensen belijdt, hem zal ook Ik als de mijne erkennen bij mijn Vader, die in de hemel is.” Getuigen ook wij hoe sterk mijn band met de Levende Heer mij maakt?

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be


Wilt u het Woord van de Pastoor voortaan in uw mailbox ontvangen? Klik hier.