Priester Penne
U bent bezoeker 456215

Woord van de Pastoor

Brandend Hart

We zijn in de maand juni, toegewijd aan het Heilig Hart van Jezus en aanstaande vrijdag 7 juni gaan we het Hoogfeest van het Heilig Hart van jezus vieren. Veel mensen hebben nog een beeld van Jezus die ons Zijn Heilig Hart toont, vroeger had bijna elk gezin zo een beeld in huis. Het was zelfs zo algemeen aanwezig dat er een grappig raadseltje over bestond. “Het staat op de schouw en het begint met de letter T”, het antwoord was dan “’t Heilig Hart”.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=vb4iYxlvtp4&ab_channel=AndyPenne

Is het u ook al opgevallen dat wanneer je afbeeldingen van Jezus ziet die ons Zijn Heilig Hart toont, dat daar altijd ook vuur wordt bij getoond? Bijna alle Heilig Hartbeelden tonen een brandend hart. Ik wees er een tijd geleden iemand op en die gaf een reactie van: “Nu je het zegt, ja…”

Twee heiligen, de heilige Gertrudis en de heilige Margaretha Maria Alacoque, zijn van grote betekenis geweest voor de devotie tot het Heilig Hart van Jezus en beiden hebben gesproken over het brandende Hart van Jezus. 
De Heilige Gertrudis zei: O Heilig Hart van Jezus, bron van eeuwig leven, uw hart is een gloeiende oven van liefde. U bent mijn toevluchtsoord en mijn heiligdom. O mijn aanbiddelijke en liefdevolle Heiland, verteer mijn hart met het brandende vuur waarmee het Uwe in vuur en vlam staat.” 
Jezus zei tot de heilige Margaretha Maria Alacoque: ”Mijn Heilig Hart is zo intens in zijn liefde voor de mensen, en voor u in het bijzonder, dat het niet in staat is de vlammen van zijn vurige liefde in zich te bevatten, zodat ze met alle middelen moeten worden overgebracht.”  (zie: https://www.ewtn.lc/katholicisme/heilig-hart-van-jezus/

Dat vuur van het Hart van Jezus is misschien opvallend maar het is niet iets vreemd. Het vuur van het Goddelijk Hart van Jezus laat ons denken aan een aantal Bijbelse plaatsen waar God zich ook openbaart in vuur.
We mogen dan onmiddellijk denken aan het verhaal uit Exodus waar God Zijn Naam bekend maakt aan Mozes: “Toen verscheen hem de engel van Jahwe, in een vuur dat opvlamde uit een doornstruik. Mozes keek toe en zag dat de doornstruik in lichter laaie stond en toch niet verbrandde.” (Exodus 3,2)

We mogen ook denken aan hoe God het volk dat uit Egypte naar het Beloofde Land voorgaat in een vuurzuil. We lezen in Exodus 13,21: “Jahwe ging voor hen uit; overdag in een wolkkolom, ’s nachts in een vuurzuil om hun licht te zijn. Zo konden zij dag en nacht doortrekken.” 
Het beeld van het vuur wordt in het evangelie ook door Jezus gebruikt om Zijn Liefde aan alle mensen te brengen. We lezen in Lucas 12,49: “Vuur ben Ik op aarde komen brengen, en hoe verlang Ik dat het reeds oplaait!”
We hebben onlangs Pinksteren gevierd en u weet dat daar de Heilige Geest ook vurig kwam. In Handelingen 2,3 lezen we: “Er verscheen hun iets dat op vuur geleek en dat zich, in tongen verdeeld, op ieder van hen neerzette”.

Aan de heilige Margaretha Maria Alacoque heeft Jezus twaalf beloften gedaan voor hen die Zijn Heilig Hart vereren. Eén van die beloften is: “De lauwe zielen zullen vurig worden”. Het kan eigenlijk ook niet anders: als je weet dat het Hart van Jezus voor jou overstroomt van liefde, dan moet dat iets met jou doen. Als je naar een beeld van Jezus kijkt die ons zijn brandende Hart toont en het dringt tot je door dat Jezus Zelf je zo bemint en Zijn leven voor mij gaf, dan kan je dat toch niet anders dan met een vurige wederliefde beantwoorden?

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be


Wilt u het Woord van de Pastoor voortaan in uw mailbox ontvangen? Klik hier.