Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400675 .

Woord van de Pastoor

Rozenkrans

Bij veel katholieke gelovigen heeft het rozenkransgebed een belangrijke plaats. Ouderen kennen nog wel dat liedje: “U, Rozenkrans, bemin ik, Reeds van mijn vroegste jeugd. Ik zal u nooit verlaten, In droefheid of in vreugd’; Tot het ogenblik, Van mijn laatsten snik; Bij dag, bij nacht blijft gij, O rozenkrans, bij mij.” http://home.wxs.nl/~winke159/12/maria/marialiedjes/19.htm Ik moest daaraan denken toen hier deze week iemand na een slopende ziekte overleed en die de hele tijd zijn rozenkrans uit Lourdes in de hand hield. Ook in die laatste uren voelde hij zich met dit gebed sterk met de Hemel verbonden.

Op mijn slaapkamer in Nederhasselt hangt al jaren aan een spijkertje een plastieken rozenkrans. Het is de eerste rozenkrans die ik zelf kocht, ik was elf jaar, hij kostte toen 5 frank. Met de klas gingen we naar het bedevaartsoord van Onze-Lieve-Vrouw van de Oudenberg in Geraardsbergen. (bekend van het wielrennen van de Ronde van Vlaanderen,die kapel ligt boven op de Muur). Pater René, een oude pater met een zwarte soutane en een lange grijze baard, had daar een winkeltje, achter in de kapel; hij verkocht ook lichtgevende rozenkransen. Ik kocht toen zo’n rozenkrans en altijd had hij een plekje op mijn slaapkamer.
Als ik iets moet vertellen over de betekenis van de rozenkrans voor mijn gebedsleven, denk ik aan die rozenkrans. In het bidden van de rozenkrans heb ik altijd Gods licht gevonden. Naast in mijn breviergebed kan ik in het rozenkransgebed zoveel neerleggen bij de Heer en Zijn Moeder. Ik heb altijd een rozenkrans op zak. Ik bid daaraan gemakkelijk in een stil moment, bij een wandeling op het kerkhof, in mijn auto tijdens de vele ritten. Bidden aan de rozenkrans is eigenlijk heel eenvoudig: je laat de kralen van het gebedssnoer door je vingers glijden en je bidt het Onze Vader, Weesgegroet en Eer aan de Vader. Het is een gebed waar ik me echt met de Hemel verbonden voel. In het bidden van die eenvoudige gebeden kan ik zoveel intenties toevertrouwen aan de voorspraak van Maria en neerleggen bij God. Het voordeel van het bidden van de rozenkrans is dat je kunt bidden – bij de Heer en Zijn Moeder zijn – zonder dat je naar vele of precieze woorden hoeft te zoeken. Persoonlijk gebed is goed en aan te raden maar soms vind je niet de precieze woorden. Soms schieten onze woorden tekort om dingen bij de Heer te brengen. In dat bidden van het rozenkransgebed breng ik dagelijks zoveel bij de Heer, kan ik bidden voor zovele grote en kleine dingen die ik gehoord en gezien heb bij huisbezoeken en waar ik niet onmiddellijk een antwoord op weet. Doorheen de eeuwen is dit een manier van bidden die alle stormen heeft doorstaan en overleefd, vanuit mijn persoonlijke ervaring kan ik het begrijpen.

In de afgelopen tijd zag ik nogal wat jongeren die een rozenkrans om de nek droegen. Een van hen vroeg ik onlangs naar het waarom. Ze antwoordde mij: als ik het moeilijk heb dan pak ik het kruisje van de rozenkrans vast en weet ik dat ik niet alleen ben en dat Hij me hoort. Alhoewel die jongere nog niet de hele rijkdom ontdekte, toch verwoordde ze iets wat zovele gelovigen ervaren in hun rozenkransgebed.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.rk-bergeijk.nl

diakenwijding van onze stagiair – iedereen welkom
http://www.bisdomdenbosch.nl/default.aspx?ref=500&class=item&item=1755