Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402459 .

Woord van de Pastoor

Goede Herderzondag

YOUTUBE-FILMPJE MET DIT ONDERWERP: https://www.youtube.com/watch?v=yTywvmlednI&ab_channel=AndyPenne

Het is altijd een interessante vraag aan mensen of ze weten hoe de oudste afbeeldingen van Jezus er uit zien. Wat denk jij hoe de eerste christenen Jezus afbeeldden? Vanwege Zijn verlossende lijden en sterven denken velen dat de oudste afbeelding wellicht Jezus aan het kruis is. Dat is het niet. Anderen denken dan aan een verrezen Jezus want die verrijzenis van de Heer is toch een belangrijk feit. Ook dat is het niet. De oudste afbeeldingen van Jezus tonen Hem als een goede herder, een herder met een schaapje op de schouders. We vinden die afbeeldingen in de catacomben van Rome en ze zijn gemaakt in een tijd dat het verboden was om expliciete christelijke kunst te maken. De alleroudste afbeelding van Jezus als herder zou te vinden zijn in de catacombe van Domitilla, daterend uit de tweede eeuw. In het midden van de derde eeuw is op de muren van de catacombe van Sint-Callistus een geschilderde afbeelding te vinden van Jezus die een schaap op zijn schouders draagt. Ook in de derde eeuw schilderden christenen in de catacomben van Priscilla in Rome Jezus met een lam op zijn schouders en twee schapen aan zijn zijde.

Elk jaar op de vierde Paaszondag, de derde zondag na Pasen, vieren we “de Goede Herderzondag”. Op die zondag lezen we elk jaar uit het tiende hoofdstuk van het Johannesevangelie. Jezus zegt daar van zichzelf dat Hij de Goede Herder is, die Zijn leven voor de schapen geeft.Jezus heeft dat beeld niet zomaar uitgevonden. Het was in de tijd van Jezus een vertrouwd beeld: herders die voor hun kudden zorgden, herders die hun kudden naar de beste plekken brachten, herders die voor hun dieren hun leven zouden geven. Jezus spreekt met dat vertrouwde beeld voor ogen over zichzelf tot zijn tijdgenoten. In het evangelie wat dit jaar wordt voorgelezen zegt Hij ook van zichzelf: “Ik ben de deur van de schapen…Als iemand door Mij binnengaat, zal hij worden gered; hij zal in- en uitgaan en weide vinden…”

We hebben allemaal wel onze voorstelling van Jezus. Dat beeld zoals Hij zichzelf voorstelt in dat tiende hoofdstuk van het Johannesevangelie, dat beeld wat de eerste christenen zo bijzonder aansprak mag ook een dierbaar beeld voor elk van ons zijn. Het is zeker goed om in onze Bijbel deze dagen eens dat tiende hoofdstuk te lezen en echt tot ons te laten doordringen want Hij zegt daar heel bijzondere dingen voor mijn persoonlijk leven.
Hij is de goede herder die Zijn leven voor zijn schapen geeft. Hij heeft Zijn leven voor mij persoonlijk gegeven. Als ik Hem als Herder aanneem en mij door Hem laat dragen, heb ik vriendschap met God, vergeving van zonden en eeuwig leven. Met Hem als herder zal ik gelukkig leven, hier en in het Eeuwige Leven.
Hij zegt: “Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij”. Hij kent mij zoals niemand mij kent, met onze grote en kleine kanten, met onze vreugden en verdriet Voor Hem moeten we ons niet anders voordoen dan we zijn. Hij wil het beste voor mij en mij leiden en brengen naar waar het beste is. Doe ik mijn best om Hem te kennen? Luisteren wij naar Zijn Stem want als een goede herder wil Hij ons brengen daar waar we veilig en goed zijn.
“Ik heb andere schapen die niet tot deze stal behoren, ook deze moet Ik leiden”. Soms kunnen we ver van Hem leven maar Hij zoekt ons en we mogen altijd naar Hem terugkeren. Wat het leven ons ook heeft gebracht, hoe het leven ons ook kan verwonden en pijn doen: we mogen altijd bij Hem terugkeren, we mogen ons altijd weer door Hem laten vinden en Hij zal ons op Zijn schouders leggen en ons liefdevol dragen.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be

ORGELZEGENING IN NIEUWRODE: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230417_93324360