Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402463 .

Woord van de Pastoor

Catharina van Alexandrie

YOUTUBE-FILMPJE BIJ DIT WOORD: https://www.youtube.com/watch?v=Hz8RanAS3g0&ab_channel=AndyPenne

Deze week, op vrijdag 25 november, staat op de heiligenkalender de populaire heilige Catharina van Alexandrië. Boven de kerkdeur van Kortrijk-Dutsel staat haar beeld, in de kerk van Kortrijk-Dutsel staan er verschillende beelden van de heilige Catharina van Alexandrië. Vanouds hebben veel christenen hun kinderen de naam Catharina gegeven vanwege het voorbeeld van de heilige Catharina. Heel wat namen vandaag zijn ook van Catharina afgeleid. We zullen allemaal wel iemand kennen die Katrien, Katrijn, Kathleen, Katja, Katelijne, Kate, Kaatje, Kato, Cathy, Ina, Inne, Tina, Tineke, Tiny, Trijntje heet: al die namen gaan terug op de heilige Catharina. In elk klooster was er vroeger altijd wel een zuster die Catharina heette.

Zo regelmatig vragen mensen mij bij bezoeken aan de kerk van Kortrijk-Dutsel wie die heilige Catharina was die haar naam aan zovele kerken, christenen en kloosterlingen gaf?
Catharina leefde in de Egyptische havenstad Alexandrië en leefde op het einde van de derde en het begin van de vierde eeuw. Ze was afkomstig uit een welgestelde familie, ze was een dochter van de gouverneur van Alexandrië, Costos. Ze kwam niet alleen uit een roemrijk patriciërsgeslacht maar ze was ook een jonge vrouw met een bijzonder scherp verstand, op zoek naar waarheid, wijsheid en inzicht. Ze was nog maar vijftien toen ze alle werken van Plato al uit haar hoofd kende. Ze was diepgelovig. Jezus Christus was voor haar de man van haar leven en daarom legde ze de belofte af om maagd te blijven. Kort na die belofte werd keizer Maxentius verliefd op de beeldschone Catharina. Ze weigerde om na zijn echtgenote de tweede dame aan het keizerlijke hof te worden. De keizer liet het daar niet bij, onder bedreiging van de ergste folteringen wilde hij haar dwingen om haar geloof af te zweren. Keizer Maxentius stuurde ook veertig heidense filosofen op haar af om haar te overtuigen van de zinloosheid van het christendom maar in plaats dat Catharina haar christelijke geloof zou verlaten, werden die veertig filosofen door de verstandige uitleg van Catharina bekeerd tot het christendom. Catharina zou om het leven worden gebracht maar dat martelaarschap had heel wat voeten in de aarde. De overleveringen vertellen ons dat de keizer haar wilde laten verpletteren door een rad waarop scherpe ijzeren punten waren gemonteerd. De bliksem sloeg echter in en het rad brak. Toen wilde de keizer haar laten verbranden maar het vuur waaide uiteen en verbrandde de beulen. Uiteindelijk werd Catharina onthoofd met het zwaard.

Als je zo het leven en sterven van Catharina leest, dan kun je begrijpen dat haar leven en sterven altijd een voorbeeld en een bemoediging is geweest voor de christenen doorheen de geschiedenis. Ook vandaag is haar leven en haar voorspraak actueel voor elk die zich christen noemt. Ik noem een paar dingen.
Catharina bleef trouw aan haar christelijke geloof, ook in moeilijke tijden. Mensen maken het vandaag ook mee dat het niet begrepen wordt dat men kiest voor Jezus Christus en de Kerk en komen dikwijls met een hele hoop argumenten aanzetten. Toch je vasthouden aan Jezus Christus want niemand kan ons bieden dan wat Hij ons te bieden heeft. Ons christelijk geloof is niet zomaar een overtuiging maar ons geloof is een levende band met de Levende Heer Jezus Christus waar ik tot spreek en naar Wie ik luister.
Catharina wist al die filosofen die haar trachtten van het geloof te brengen te bekeren tot Jezus Christus door haar verstandige uitleg. Het is belangrijk dat we ons altijd blijven verdiepen in ons geloof door de Bijbel te lezen, de Catechismus te bestuderen, Sacramenten te ontvangen, geloof te delen met anderen. Alleen dan kun je in dialoog gaan met anderen. Verdiep ik mij in mijn geloof, kan ik het verwoorden waarom ik voor Hem kies en waarom we als christenen bepaalde keuzen maken en niet maken ? Een geloof wat zich niet meer verdiept, wat niet meer groeit en versterkt is een dood geloof.

Ook vandaag is het leven en sterven van Catharina nog iets wat ons als christenen aanspreekt. Laten we ook haar voorspraak bij de Heer vragen voor al onze intenties.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be

TERUGBLIK OP 11 NOVEMBER IN SINT-PIETERS-RODE: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221114_94716603