Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400706 .

Woord van de Pastoor

Kerstkaarten en christelijke identiteit

In deze tijd voor Kerstmis maakt iedereen ook wel wat tijd vrij om kerstkaarten te schrijven en kerstkaarten te beantwoorden. Het is in onze streken een oud en mooi gebruik – ook in deze tijd waarin er steeds meer gebeurt per mail, sms of whatsapp - dat mensen naar elkaar de beste wensen sturen via de vertrouwde weg van de post. Misschien wordt het wat onderschat maar ook dat is een manier waarop we kunnen getuigen van ons christelijk geloof. Ik heb er al eens meer over geschreven maar overtuigde christenen zullen er op toezien dat hun kerstwensen verwijzen naar het Geboortefeest van Jezus Christus, want daarover gaat het voor ons als christenen. Laten de kerstkaarten die jij verstuurt iets van het christelijke kerstfeest zien of stuur je ook kaarten met winterlandschappen of kerstmannen? Durf aan de handelaars naar kaarten vragen met een kerststal of een kerstkribbe, meestal hebben ze die wel ! Ook hier is het de wet van vraag en aanbod: christenen moeten naar die kaarten duidelijk vragen en de handelaars zullen die vraag willen beantwoorden, zeker als ze merken dat je geen andere kaarten wil. Via internet zijn er ook wel religieuze kerstkaarten te bestellen. En anders kun je voor een paar centen zelf een kerstkaart laten maken met een religieus tafereel erop.
Het is eenvoudig en toch getuig je met een kaart met een religieus tafereel naar al je bestemmelingen waar Kerstmis voor jou over gaat: God die voor mij persoonlijk is mens geworden opdat ik vriendschap met God kan hebben, vergeving van zonden en Eeuwig Leven. Als je een kaart met een kerststal of een kerstkribbe naar je dierbaren stuurt, geef je daarmee aan dat je hen de vrede en het geluk toewenst die het Kerstkind te bieden heeft. Je hoeft er geen preek bij te schrijven, de afbeelding zegt genoeg.
Bij het omgekeerde mogen we toch ook vragen stellen. Wat wens je iemand toe als je iemand een kaart stuurt met een winterlandschap, een Kerstman of herten in de sneeuw ? Ik kan me niet voorstellen dat je iemand een ijskoude winter toewenst met de hoge energieprijzen die we tegenwoorden hebben… Ik kan me ook niet voorstellen dat je iemand de lichamelijke omvang of de lange baard van de fictieve figuur van de Kerstman toewenst of vreemde beesten in je tuin ?
Een tijd geleden hield Paus Franciscus een mooie preek waarin hij de gelovigen opriep om hun christelijke identiteit niet te verkwanselen en zich niet te conformeren aan wat iedereen doet. In zijn preek stelde Paus Franciscus de vraag of ze aan ons nog kunnen merken dat we christenen zijn en hield hij een pleidooi om niet mee te doen met wat iedereen doet en niet op te gaan in het wereldse. In bepaalde zaken hebben we echt de gelegenheid om te laten zien waar het voor ons christenen om gaat, zoals in het Kerstgebeuren. Laat in onze huizen Kerstmis meer zijn dan een boom, kaarsen en slingers en een uitgebreid maal maar geef je kerststal een duidelijke ereplaats. Paus Franciscus zei in zijn preek over het gebrek aan getuigenis van de christenen: “Wij verkwanselen onze identiteitskaart: wij zijn niet als ieder ander”. Hij spoorde de gelovigen aan eens na te denken over hun identiteit: “Is die christelijk of werelds ?” Met een eenvoudige kerstkaart kun je ook al iets laten zien van wat je identiteit is, christelijk of werelds…
Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne. www.priesterpenne.be

SAMEN MET MGR. MUTSAERTS EN PATER ELIAS ZORGT PASTOOR PENNE DAGELIJKS VOOR EEN ADVENTSBEZINNING. KIJK DAGELIJKS VOOR DE NIEUWE UITZENDING: https://www.ewtn.lc/nieuws/advent-van-dag-tot-dag-eerste-zondag-van-de-advent-verlossing/

WOORD VAN VORIGE WEEK OVER SINTERKLAAS EN MANDARIJNEN: https://www.youtube.com/watch?v=i0vOFVifQhs&ab_channel=AndyPenne

PASTOOR PENNE ZIT TOT WOENSDAG IN ISOLATIE DOOR CORONA: https://www.leuvenactueel.be/nieuws/holsbeek/pastoor-van-holsbeek-in-quarantaine-in-pastorie