Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402435 .

Woord van de Pastoor

Sint woont in de Hemel

YOUTUBE-FILMPJE SINTERKLAAS: https://www.youtube.com/watch?v=GFa9GTaBU0U&ab_channel=AndyPenne

Daags na Allerheiligen, op Allerzielen, werden de luisteraars van het radionieuws van de VRT aangespoord om aan heiligenverering te doen… Er werd aangekondigd dat kinderen vanaf dat moment een brief naar de Sint konden schrijven. Elk kind in België dat in de komende weken een brief of tekening naar de Sint stuurt, krijgt een brief en een cadeautje terug. BPost verwerkt alle brieven in een heus Sintsecretariaat. Om je geschenk te ontvangen moet je jouw adres op de achterkant van de envelop schrijven. Het adres waar de brief naartoe moet werd ook duidelijk weergegeven: Sinterklaas, Spanjestraat 1, 0612 Hemel.
Naast het feit dat ik dit een leuk een mooi initiatief vindt, is het toch ook bijzonder dat men de Sint duidelijk aankondigt als wonend in de Hemel. In het verleden werd het adres van de Sint wel eens vermeld als wonend in een kasteel of wonend in Madrid of in Spanje. Ik was wel blij om dat zo op de radio te horen dat de Sint woont in de Hemel.

Dat radiobericht mag er ons ook nog eens laten bij stil staan wat een heilige is en wat de Hemel is. Een heilige is voor ons iemand die in God heeft geloofd, God ook is trouw gebleven in het sterven. We geloven dat die man of vrouw nu woont bij God, in het Leven na dit leven.
Het Leven na dit leven, het leven waar God is en waar we God zullen mogen zien, noemen we de Hemel. We geloven en vertrouwen er op dat die heiligen, die mannen en vrouwen die in het Leven bij God zijn, van daar voor ons kunnen ten beste spreken bij God.

Op heel wat scheurkalenders staan elke dag op het blaadje een of meerdere heiligen vermeld. Een aantal mensen is door de Kerk op de heiligenkalender terecht gekomen. Van die mensen heeft de Kerk publiekelijk gezegd dat ze in het Leven bij God zijn en daar voor ons ten beste kunnen spreken. Die figuur van de Sint waar we in deze dagen veel over horen en die voor onze kinderen zo belangrijk is, is voor ons gewoon de Heilige Nikolaas, bisschop van Myra in Klein-Azië (Turkije), die stierf in het midden van de vierde eeuw. We mogen ons zo ook eens de vraag stellen welke heilige voor mij een bron van inspiratie is voor mijn christen-zijn ? Weet ik ook op welke heilige mijn naam terug gaat en kan ik iets van het leven van die heilige vertellen ?

De meeste heiligen echter krijgen geen vermelding op de heiligenkalender. Ik denk dat we in onze eigen familie allemaal wel heiligen zullen hebben. Mensen ervaren het dikwijls ook zo. Bij huisbezoeken mag ik het regelmatig van parochianen horen. Men vertelt mij dat ze geloven dat hun vader of moeder, hun grootvader of grootmoeder of een andere dierbare in het leven bij God is en dat ze hun voorspraak inroepen voor grote en kleine intenties. Sommigen zeggen mij dan ook: “En ons moeder die krijgt dat altijd van God en zo word ik geholpen vanuit de Hemel”. Bij heel wat overleden familieleden kunnen we wellicht voor hun naam “sint” zetten. Sint betekent gewoon heilig, wonend in de Hemel, in het Leven bij God.

Het mag voor ons, christenen, een streven zijn om ook eens heilig te worden, eens thuis te komen in het Leven bij God en weer samen te zijn met die vele anderen. Mogen ook wij, in leven en sterven, trouw zijn aan de Heer Jezus Christus, zoals zovelen voor ons deden. Hoe mooi kunnen wij het lezen in het derde hoofdstuk van de brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Filippi: “Ons vaderland is in de hemel en uit de hemel verwachten wij onze verlosser, de Heer Jezus Christus. Hij zal ons armzalig lichaam herscheppen en het gelijkvormig maken aan zijn verheerlijkt lichaam.”

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be