Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 401898 .

Woord van de Pastoor

Een nieuwe bijbel

Vorige week kreeg ik hier op de pastorie van Holsbeek de Nieuwe Bijbelvertaling toegestuurd. Alle Federaties en Pastorale Zones die het wilden, kregen een gratis exemplaar toegestuurd. Zowel op het radio- als het televisienieuws was het te horen en te zien dat er een nieuwe Bijbelvertaling was uitgebracht. De Nederlandse Koning Willem Alexander kreeg het eerste exemplaar. In de brief die ik kreeg bij de nieuwe Bijbel stond er dat ze de introductie ook zien “als een kans om de Bijbel in kerk en samenleving opnieuw onder de aandacht te brengen” en men hoopt dat het “een aanleiding kan zijn om de Bijbel opnieuw te ontdekken”.

Ik ga maar eerlijk zeggen dat het met het Bijbelbezit bij veel van onze katholieken eigenlijk pover gesteld is. Ik merk het bij huisbezoeken: veel van onze parochianen hebben geen Bijbel in huis ! Eigenlijk wel heel apart. Al enkele tientallen jaren wordt er toch aandacht gegeven aan het belang van de Bijbel, voor ons het Woord van God. Al tientallen jaren wordt er zo regelmatig op gehamerd hoe belangrijk het is om regelmatig, ja dagelijks in de Bijbel te lezen. Ik ken verschillende mensen die elke dag de lezingen uit de Eucharistieviering lezen maar bij veel van onze mensen heeft het lezen van de Bijbel toch een heel minieme plaats. Ik zei het al: velen hebben er geen en anderen die er een hebben, daar blijft de Bijbel mooi in de boekenkast staan… Vraag je maar eens af hoe dikwijls jij er zelf in leest en vraag het eens aan de mensen om je heen…

Af en toe krijg ik de vraag welke Bijbel men moet kopen, want er is nogal wat te vinden. Ik zeg altijd: zorg dat het een katholieke Bijbel is, een Bijbel met de deuterocanonieke boeken (bij protestantse bijbels ontbreken die). Op internet kun je de katholieke Bijbel ook vinden: https://rkbijbel.nl/kbs/

Wanneer ik op doopgesprek ga dan neem ik met de ouders de doopliturgie door. In het doopboekje staan vier Bijbellezingen waar ze kunnen uit kiezen voor de doopplechtigheid. Ik zeg hen dan altijd dat ze een van die vier lezingen mogen kiezen, ze mogen van mij ook een andere Bijbeltekst lezen. Ik vraag hen dan altijd wat hun lievelingsverhaal uit de Bijbel is, of welk stuk uit de Bijbel ze mooi vinden. Veel van onze jonge ouders kunnen niet direct een Bijbelverhaal opnoemen. Ik sta daar elke keer van te kijken want die mensen hebben jaren godsdienstonderwijs op school gehad en hebben catechese gekregen bij hun eerste communie en vormsel en dan blijft er bij de meesten toch niet echt een Bijbelverhaal hangen. Ik geef al jaren aan al mijn dopelingen een kinderbijbel, ze kunnen het maar in huis hebben en misschien ontdekken ze zo het Woord Gods.

Een tijdje geleden vroeg een van de doopouders aan mij, welk verhaal uit de Bijbel ik zelf mooi vond. Ik heb verschillende passages uit de Bijbel die ik mooi vind. Ik heb toen het mooie verhaal gegeven over het bezoek van de profeet Nathan aan koning David. Koning David was vreemd geweest met de vrouw van Uria en ze was zwanger geworden. Koning David had Uria laten vermoorden en dacht dat niemand het wist. Ik geef hier het verhaal weer zoals het in de Nieuwe Bijbelvertaling staat. Misschien maakt het u nieuwsgierig om ook eens te gaan lezen in uw Bijbel. Deze passage staat in het twaalfde hoofdstuk van het tweede boek Samuel. “In de ogen van de Heer was het wel degelijk slecht wat David had gedaan. Hij stuurde de profeet Natan naar David toe om hem het volgende te vertellen: ‘Er woonden eens twee mannen in dezelfde stad, een rijke en een arme. De rijke mans had heel veel geiten, schapen en runderen, de arme man had niet meer dan een lammetje kunnen kopen. Hij koesterde het en het groeide bij hem op, samen met zijn kinderen. Het at van zijn brood en dronk uit zijn beker en sliep in zijn schoot; hij had het lief als een dochter. Op zekere dag kreeg de rijke man een gast op bezoek. Hij kon het niet over zijn hart verkrijgen om de reiziger een van zijn eigen geiten, schapen of runderen voor te zetten. Daarom nam hij het lammetje van de arme man en zette dat zijn gast voor’ David ontstak in hevige woede over de rijke man en zei tegen Natan: ‘Zo waar de Heer leeft, de man die zoiets doet verdient de dood. Viervoudig moet hij het lam vergoeden, omdat hij zich zo harteloos heeft gedragen.’ Toen zei Natan: ‘Die man, dat bent u!’”

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be


TERUGBLIK JUBILARISSENVIERINGEN: https://www.leuvenactueel.be/nieuws/holsbeek/ook-op-zondag-werden-veel-huwelijksjubilarissen-in-holsbeek-gevierd en https://www.leuvenactueel.be/nieuws/holsbeek/holsbeek-viert-haar-huwelijksjubilarissen

TERUGBLIK DOPELINGENVIERING: https://www.leuvenactueel.be/nieuws/holsbeek/holsbeek-vierde-haar-dopelingen