Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402359 .

Woord van de Pastoor

Borstkanker en Agatha

YOUTUBE-FILMPJE BIJ DIT WOORD: https://www.youtube.com/watch?v=H95iRghmZhU&ab_channel=AndyPenne

Ik ontmoette onlangs een vrouw die enkele jaren geleden borstkanker heeft gehad. Ze vertelde mij haar verhaal. Ze had niets gemerkt of niets gevoeld maar ze had meegedaan met het borstonderzoek. Niets had ook maar iets laten vermoeden tot ze een telefoontje kreeg dat er toch iets gezien was. Een nieuw onderzoek kwam er met bevestiging van het slechte nieuws. Een operatie volgde, bestralingen en nu nog jaren pillen slikken en hopen dat het niet meer terugkomt. Het had haar hele zorgeloze leven door elkaar geschud en ze was nog steeds bang dat het misschien toch zou terugkomen. Het had ook haar gelovig leven overhoop gehaald. Hoe kon God dat nu toelaten ? Ze deed zo haar best voor haar gezin, haar kinderen en kleinkinderen, ze bad elke dag, ging naar de Mis en werkte mee in het parochieleven. Ja, haar hele strijd tegen de ziekte en alles wat er mee samenhing was ook voor haar als gelovige niet gemakkelijk geweest. Als het leven zorgeloos is, is het gemakkelijk om te geloven. Maar als er tegenslag komt en men bang is over de toekomst, dan komt soms ook het gelovige leven onder druk te staan.

Zoals het er nu naar uitziet is het met de gezondheid van die vrouw allemaal in orde, ook al blijft de schrik er natuurlijk in zitten. Als ze iets apart voelt, is er onmiddellijk het idee: “Het zal toch niet terug zijn zeker…”. In die moeilijke periode had iemand uit de parochie haar gewezen naar de heilige Agatha, ze had een gebedsprentje gekregen en ze had er zich zelf ook in verdiept en om de voorspraak gebeden van deze heilige. Sindsdien was die heilige “een bijzondere vriendin” van haar geworden. De heilige Agatha wordt in de Rooms-Katholieke Kerk aangeroepen bij borstkanker. Dat is niet zomaar. Agatha leefde in de derde eeuw en was een mooie, jonge vrouw die haar leven helemaal aan Jezus Christus had gegeven. Het was een tijd ook van zware christenvervolging. Omdat ze haar christelijke geloof en haar toewijding aan Jezus Christus niet wilde opgeven haalde men met haar vreselijke dingen uit. Haar beide borsten werden afgesneden met ijzeren tangen en haar lichaam werd gruwelijk gemarteld. Men zegt dat ze tegen haar beul heeft gezegd: “Wrede man, ben jij je moeder en de borst die je voedde vergeten, dat je mij op deze manier durft te verminken ?” En toch blijft ze trouw aan Jezus Christus want wie kan haar geven dan wat Hij haar te geven heeft ? De eeuwen door is die jonge vrouw Agatha die trouw bleef in al die folteringen een voorbeeld geweest voor velen. Er kan je in je leven veel ontvallen en er kan heel wat gebeuren maar wat ben je als je Jezus Christus loslaat ? Ze mag ook voor ons een voorbeeld zijn van volharding in het geloof wanneer het leven moeilijk is. Dat laat het leven en sterven van Agatha bijzonder zien. Vanwege haar specifieke martelingen heeft men ook altijd haar voorspraak ingeroepen bij borstkanker of bij andere ziekten en ongemakken aan de borsten. Mensen die met borstkanker te maken krijgen voelen een sterke verbondenheid met die heilige Agatha. Ieder jaar, op vijf februari, gedenkt de Kerk haar. Ze wordt in het eerste Eucharistisch gebed ook vermeld.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be