Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402033 .

Woord van de Pastoor

Carlo Acutis

YOUTUBE-FILMPJE BIJ DIT WOORD: https://www.youtube.com/watch?v=yC_oZIY_f5w&ab_channel=SaintsinSeven

De afgelopen tijd is er op sociale media nogal wat aandacht voor een bijzondere zaligverklaring in deze oktobermaand. De meeste heiligen en zaligen zijn priesters en religieuzen die een congregatie hebben gesticht of mannen en vrouwen die als martelaar zijn gestorven of bijzondere dingen voor Kerk en geloof hebben gedaan, dikwijls zijn ze ook al heel lang overleden. De nieuwe zalige voldoet niet al aan al die genoemde dingen....
Het gaat om Carlo Acutis, geboren in 1991 en overleden aan leukemie in 2006, 15 jaar oud dus. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=vK404haEznM&ab_channel=MariaVisionItalia Druk bezig op school. Een sportieveling, hij speelde voetbal. Hij had vele vrienden. Een jongen van zijn tijd. Zoals de meeste jongeren had hij belangstelling voor het programmeren van computers, het bewerken van films en het ontwerpen van websites, strips en dergelijke. Hij was een computerwonder, op zijn tiende bouwde hij al websites. Hij zat niet alleen achter zijn computer, hij deed ook vrijwilligerswerk bij kansarme kinderen en bejaarden. De bron van zijn inzet was zijn sterke geloof: hij ging dagelijks naar de Mis, deed aanbidding van het Heilig Sacrament en had een grote verering voor Moeder Maria, hij bad dagelijks de rozenkrans. Hij zei zelf: “Jezus is mijn grote vriend en de eucharistie is mijn snelweg naar de Hemel”.
Zijn geloof was echt en diep en precies dat werd door zijn vrienden gewaardeerd. Vanuit zijn liefde voor het Heilig Sacrament maakte hij kort voor zijn dood nog een website over Eucharistische wonderen in de wereld. Dat is nu niet direct een onderwerp waar de meeste jongeren mee bezig zijn maar zijn vrienden waardeerden het omdat ze aanvoelden dat wat hij deed, recht uit zijn hart kwam, dat hij echt geloofde waar hij het over had. Hij stond voor zijn rooms-katholieke geloof en dat werd gewaardeerd. Een voorbeeld daarvan is dat hij in een klasdiscussie de enige was die tegen abortus was maar toch trouw bleef aan zijn overtuiging.
Veel te jong is hij overleden maar zijn Verrijzenisgeloof was sterk. Hij zei: “Ik heb mijn leven geleefd zonder maar een minuut te verspillen aan dingen die God niet zouden hebben behaagd”.
De zaligverklaring komt er nadat er in 2013 een Braziliaans kind op miraculeuze wijze genas van een dodelijke alvleesklierziekte, nadat hij de voorspraak had ingeroepen van Carlo.
In deze oktobermaand geeft de Kerk ons deze jonge zalige als voorspreker bij de Heer maar ook als voorbeeld. Paus Franciscus presenteerde Carlo Acutis in zijn brief aan jongeren over de hele wereld als een jongen van het internettijdperk en een model van heiligheid van het digitale tijdperk. Elke gedoopte heeft van de Heer Jezus de opdracht gekregen de wereld in te gaan en te getuigen van Hem en Zijn Blijde Boodschap. Elke tijd vraagt andere manieren om die Blijde Boodschap de wereld in te brengen. We kunnen het vandaag niet meer doen zoals we het vijftig jaar geleden deden. De verkondiging vraagt constant nieuwe wegen. Zoals de bisschop van Assisi het zegt: “De computer is een manier geworden om door de straten van de wereld te gaan, zoals de eerste leerlingen van Jezus, om in harten en gezinnen de aankondiging van ware vrede te brengen, datgene wat de dorst naar het oneindige dat in het menselijk hart leeft, lest”.
Het lichaam van Carlo, dat volledig bewaard is, ligt opgebaard in Assisi. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=hOigt_qiuqE&ab_channel=diocesidiassisi De rector van het heiligdom drukte het mooi uit: “Voor het eerst in de geschiedenis zullen we een heilige zien, gekleed in een spijkerbroek, gympen en een trui. Dit is een geweldige boodschap voor ons, we kunnen heiligheid niet als iets ver weg voelen maar als iets dat binnen iedere bereik ligt, want de Heer is de Heer van iedereen”.
Carlo zei: “Altijd verenigd zijn met Jezus, dat is mijn levensplan”. In deze oktobermaand/missiemaand mag het leven van deze nieuwe zalige ons aansporen om zo te leven, in deze tijd en in onze situatie van Hem vurig getuigen en zo eens bij Hem in de Eeuwigheid thuis komen.

Bidden wij voor onze persoonlijke intenties op voorspraak van de zalige Carlo Acutis:
“Hemelse Vader, die ons het vurige getuigenis hebt gegeven van Carlo Acutis, die de eucharistie tot de kern van zijn leven en de kracht van zijn dagelijkse verplichtingen heeft gemaakt, zodat iedereen boven alles van U kan houden. Bevestig mijn geloof, sterk mijn hoop, versterk mijn naastenliefde naar het beeld van de jonge Carlo, die, groeiend in deze deugden, nu bij U woont. Schenk mij de genade die ik echt nodig heb ... Ik vertrouw op u, Vader, en uw Geliefde Zoon Jezus, op de Maagd Maria, onze Liefste Moeder, en op de tussenkomst van Uw Dienaar, Carlo Acutis. Onze Vader…Wees gegroet Maria…Eer aan de Vader…

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be