Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400670 .

Woord van de Pastoor

Bij de dood van Whitney Houston

Zondagmorgen 12 februari was het eerste item in het ochtendnieuws de dood van zangeres Whitney Houston. Amper 48 jaar oud overleed deze bekende zangeres met een heel mooie stem. Alle radio- en televisieprogramma’s besteedden die dag aandacht aan dat jonge en tragische sterven. Er werden heel wat liedjes van haar gedraaid, je kon er die dag niet omheen.


 


Eén liedje van haar bleef die dag bijzonder in mijn gedachten klinken en vooral dan het refrein. Het is het liedje “When you believe”, een lied uit 1998, uit de tekenfilm “The Prince of Egypt”. http://www.youtube.com/watch?v=UJDXybVfksc&feature=fvst


Het grote refrein in dat lied is: “There can be miracles when you believe”, er kunnen wonderen gebeuren als je er in gelooft. In dat lied wordt gezongen over bergen die kunnen worden verzet als je gelooft. Over hoop, vertrouwen en woorden die er kunnen zijn als je erin gelooft.


 


Bij dit lied moest ik onmiddellijk denken aan die mooie woorden uit het evangelie waar de Heer ons voorhoudt hoe groot ons geloof moet zijn. In het zeventiende hoofdstuk van het Lucasevangelie  lezen we in de verzen 5 en 6: “De apostelen zeiden nu tot de Heer: ‘Geef ons meer geloof’. De Heer antwoordde: ‘Als ge een geloof had als een mosterdzaadje, zoudt ge tot die moerbeiboom zeggen: Maak uw wortels los uit de grond en plant u in de zee, en hij zou u gehoorzamen.”


 


Als je echt gelooft dat God met je bezig is en dat God je geeft wat echt nodig is, kunnen er wonderen gebeuren. Eigenlijk is dat het grote refrein ook in het evangelie. Jezus kan wonderen doen bij hen die geloven dat Hij de Zoon van God is. Op plaatsen waar men dat niet doet – zoals in zijn eigen vaderstad – kon Hij geen wonderen doen. Misschien is dat wel onze grootste opdracht als christen: echt in Hem geloven. Echt geloven dat Hij dicht bij ons is, echt geloven dat Hij met ons leven bezig is en dat Hij het beste met ons voor heeft, echt geloven dat Hij ons geeft wat we echt nodig hebben en wat echt goed voor ons is. Misschien sluiten we voor God wel heel wat wegen af door ons gebrek aan geloof en vertrouwen in Hem.


 


Op Youtube vind je als laatste filmpje van de overleden zangeres een opname van 2 dagen voor haar dood waar ze zingt: “Yes, Jesus loves me”, een geloofsbelijdenis eigenlijk “Ja, Jezus houdt van mij”: http://www.youtube.com/watch?v=litanT5C7y0&feature=g-logo&context=G2a6a134FOAAAAAAAAAA


Opvallend dat precies dat als laatste van haar bewaard is. Het is geen geheim dat de laatste jaren van haar leven flinke schaduwkanten hadden. Hoeveel fans je ook kunt hebben, hoeveel platen je ook verkoopt en hoe groot je roem ook is, wat betekent het allemaal in vergelijking met die liefde van de Heer ? Uiteindelijk komt het erop aan dat we vertrouwen op Zijn Liefde. Er zal een tijd komen dat niemand zich nog de liedjes of de persoon van Whitney Houston zal herinneren maar de Eeuwige Liefde waarin we mogen thuiskomen als we in Jezus Christus geloven, daar moeten we voor gaan en daar komt het op aan. Ik hoop dat elk van ons op zijn stervende lippen dat nog kan zeggen: “Ja, Jezus houdt van mij”.


 


Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.


www.priesterpenne.be