Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402098 .

Woord van de Pastoor

Bruce Almighty en bidden

Deze zomer zond VTM nog eens de film Bruce Almighty uit. Op de pastorie van Galmaarden heb ik hem nog eens bekeken. Een komische film die herkenbaar is wanneer mensen met God worstelen. Misschien spreekt die film aan omdat we er een stukje van onszelf in herkennen.


 


Voor wie de film niet kent: even de gedachten die me aanspreken. Bruce Nolan – de hoofdfiguur – heeft een hele hoop pech en tegenslag. Hij mort naar God toe. Heeft God een hekel aan hem ? Hij denkt dat God hem niet ziet staan omdat God het te druk heeft met andere mensen te verwennen. In al zijn pech horen we Bruce zeggen: “Ze horen u te ontslaan. De enige die hier z’n werk niet doet bent U. Geef eens antwoord”. En God geeft Bruce antwoord: “Je klaagt over Mij. Ik ben het zat”en God biedt hem een baan aan, Zijn baan. “Je denkt dat je het beter kunt dan Ik”, argumenteert God Zijn aanbod. Bruce aanvaardt het. Met zijn God-zijn haalt hij wat fratsen uit. Een gedachte die ik belangrijk vindt om even bij stil te staan is dat Bruce op een bepaald moment allemaal stemmen hoort in zijn hoofd, het zijn de gebeden van de mensen. Hij laat alles in een computerprogramma aankomen, 1527503 gebeden. Hij verwerkt er wat, in die tussentijd zijn het er 3 miljoen. Bruce ziet het niet meer zitten om alle gebeden persoonlijk te beantwoorden en daarom antwoordt hij op alle gebeden “Ja”. Alle gebeden werden verhoord: alle aandelen werden 3 keer zoveel waard, iemand woog plots 23 kilo minder, een dochter werd ineens de beste bij hockey en ineens was er een ongewoon hoog aantal winnaars op de Lotto. Doordat er 400000 winnaars op de Lotto waren en elk maar 17 dollar had ontstaat er chaos, iedereen was kwaad op de Lotto.  Bruce voelt aan dat het niet meevalt om voor God te spelen want het liep allemaal uit de hand door overal ja op te antwoorden. Bruce gaat weer naar God en zegt dat hij alle mensen hun zin heeft gegeven en dan stelt God Bruce de aparte vraag: “Sinds wanneer weten de mensen wat ze willen”. Op het einde van de film geeft Bruce zijn God-zijn terug en bidt hij: “Ik kap ermee, ik wil dit niet langer, ik wil God niet zijn, U moet bepalen wat goed voor me is. Ik geef me over aan Uw Wil”.


 


Bij die film dacht ik aan een gesprek wat ik onlangs had met een vrouw die ermee had geworsteld dat een vurig gebed voor iets, niet was verhoord. Achteraf gaf ze toe dat, door dat niet verhoren van dat gebed,  zich een heel nieuwe toekomst had geopend. Ze vertelde mij dat ze toen echt kwaad was geweest op God want in het evangelie (Lucas 11,9-10) zegt Jezus toch dat als we vragen verkrijgen, als we zoeken dat we dan vinden en als we kloppen dat er voor ons zal worden opengedaan. Ze was kwaad geweest omdat ze niet verkreeg en vond en omdat de deur blijkbaar gesloten bleef. Nu begreep ze het vervolg van het evangelie: “Welke vader onder jullie zou zijn kind, als het om een vis vraagt, in plaats van een vis een slang geven? Of een schorpioen, als het om een ei vraagt?” (Lucas 11,11-12)


 


Jezus in het evangelie en die film Bruce Almighty mogen ons uitnodigen biddende mensen te zijn die er zeker van zijn dat we van God krijgen wat we nodig hebben en wat goed voor ons is, altijd !


 


Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne


www.priesterpenne.be


 


OVER HET WEKELIJKS WOORD…


Op Editiepajot: http://www.editiepajot.be/regios/6/articles/20486