Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400666 .

Woord van de Pastoor

Jezus of de kerstman ?

Twee mannen vechten in deze dagen om onze aandacht. Jezus en de kerstman. Wie zou het winnen ? Wie krijgt de meeste aandacht. In onze kerk natuurlijk Jezus, geen twijfel mogelijk maar daarbuiten ? Ga eens wandelen door Bergeijk, ga eens kijken in de winkel. Wie vind je het meest ? Jezus of de kerstman.

Jezus of de Kerstman. Een Christen zegt natuurlijk dat Kerstmis om Jezus gaat en niet om de kerstman. En toch, tel eens je kerstkaarten waar iets van Jezus en de stal op staat en de kaarten waar een kerstman op staat. Wedden dat het stapeltje met Jezus kleiner is dan dat van de kerstman. Toch vreemd he, Kerstmis gaat niet over de kerstman maar om Jezus en toch krijg je zo’n kaarten. Het is net hetzelfde als je met je verjaardag een stapel kaarten krijgt met “Proficiat met je huwelijk” of “Van harte gecondoleerd”. Misschien moeten we nog een gewaagder vraag stellen: Doe ik daar ook aan mee, welke kaarten heb ik dit jaar verstuurd naar mijn vrienden en bekenden / Wie of wat stond er op de kaart, Jezus of de kerstman ?

Wat is het verschil tussen Jezus en de kerstman ? Misschien leuk om daar toch eens over na te denken ? Wie heeft mij het meeste te bieden ? Als het de kerstman is dan moeten we de stal maar afbreken en vlug zo een mooi beeld van de kerstman in de plaats zetten. Als de Jezus mij het meeste te bieden heeft, wat doen we dan nog met die kerstman ? Als we in deze dagen naar de afbeeldingen van de kerstman kijken en naar de afbeeldingen van het Kind Jezus in de kribbe, wat is het verschil en wat hebben ze ons te zeggen ?

Die kerstman, een oude man leeft op de Noordpool en komt eens per jaar – vroeger eind december en weliswaar nu al voor Sinterklaas is in alle winkels te vinden. Jezus, de God-mens, is overal en van Hem mogen we weten dat Hij er altijd is voor ons. Die kerstman rijdt op een slede en komt ongevraagd binnen door je schoorsteen. Jezus rijdt op de wind, wandelt over het water, staat bij de deur van ons hart en ons leven en komt pas binnen als jij voor Hem kiest en voor Hem opendoet. Die kerstman brengt ons cadeau’s waar we soms weinig kunnen mee doen en die dikwijls de week daarop al op ebay te vinden zijn. Jezus geeft wat we werkelijk nodig hebben: nabijheid, genezing, kracht en sterkte, een vreugde die je kracht is in moeilijkheden, eeuwig leven. Als je de kerstman een brief schrijft, krijg je geen antwoord of misschien een briefje wat iedereen krijgt. Als je je naar Jezus wendt, wordt je echt gehoord en Hij helpt je dan ook echt. De kerstman kun je pas bezoeken als je in een lange rij staat, Jezus is bij ons zodra we Zijn Naam noemen. De kerstman kent je naam niet en je mag hoogstens even op zijn schoot zitten; al wat hij kan zeggen is: “Dag kleine jongen of meid, hoe is je naam ?” Jezus kende jouw naam al eerder dan jijzelf. Jezus kent niet alleen je naam, Hij kent ook je adres, je verleden en je toekomst en zelfs alle haren op je hoofd; bij Jezus kun je niet op schoot zitten maar bij Hem kun je rust vinden, echte rust. De kerstman zegt: “Huil maar niet”, Jezus zegt: “Geef al je zorgen aan Mij, want Ik zal voor je zorgen”. De kerstman wordt afgebeeld met een buik als een pot vol pudding, Jezus wordt afgebeeld met een hart vol liefde. De kerstman legt je cadeautjes onder een boom. Als je vandaag naar het Kind Jezus in de kribbe kijkt, dan wil Hij jouw echte cadeau zijn, voor jou gestorven aan de Boom van het Kruis en daardoor heeft Hij jou alles te bieden wat je nodig hebt.

Dierbaren, het gaat met Kerstmis om Jezus Christus, God die mens werd voor ons, God die dichtbij ons wil zijn, als een kind heeft God zich klein gemaakt om in de kribbe van elk mensenhart binnen te kunnen. Kerstman en Jezus kun je niet vergelijken. De kerstman is een verzinsel, Jezus is werkelijkheid. Laat Hem deze Kerstmis ook in de kribbe van uw hart geboren worden, dat is het grootste cadeau die je jezelf ooit kunt geven en dat zal je echt laten leven en eeuwig laten leven. Zalig Kerstmis !

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.

Via dit filmpje heb je een overzicht van de youtubefilmpjes: http://www.youtube.com/watch?v=QLF74FOlSqw&feature=related