Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400728 .

Woord van de Pastoor

The Book of Eli

Deze week was ik – op aanraden van een parochiaan - in de bioscoop voor de film “The Book of Eli”. http://www.youtube.com/watch?v=ixPRCDOAyIg&NR=1 Hij dacht wel dat ik die ook mooi zou vinden.

De film speelt zich af in de toekomst. Er was een tijd dat iedereen in overvloed leefde, men wist niet meer wat waardevol was. Er was een gat in de Hemel gekomen, bijna alles en iedereen was verbrand. Slechts een klein aantal mensen overleefde, zo ook Eli. Op een moment hoorde hij een stem in zijn hart, die leidde hem naar een plek. Daar lag de enige Bijbel die nog bestond want men had alle Bijbels verbrand. Religie veroorzaakte zoveel oorlog en daarom waren alle religieuze boeken verbrand. Het was de opdracht van Eli om het Boek naar het Westen te brengen waar het veilig zou zijn. Al dertig jaar was hij op weg, Eli ervaart dat hij kracht en sterkte krijgt om die missie te volbrengen. Tijdens zijn moeilijke tocht zien we dat Eli iedere dag uit de Bijbel leest. We zien dat die Eli bidt en wat in de Bijbel staat zich ook helemaal eigen heeft gemaakt… De film laat een stuk van die tocht naar het Westen zien. Niemand weet nog over het bestaan van de Bijbel behalve een dictator en die probeert die Bijbel in handen te krijgen. Daarover gaat die film.

Op sommige momenten wordt zowel door de dictator als door Eli gezegd wat het boek van de Bijbel betekent. Men zegt de kracht te kennen van wat in dat boek staat, in het boek staan de juiste woorden om te helpen. In dat boek kunnen mensen vinden waarom ze hier zijn, wat het betekent om deugdzaam te zijn. De Bijbel is het wapen gericht op hart en geest. Het versterkt je overtuiging als alles verloren lijkt.

Deze film liet me nadenken over de betekenis van de Bijbel. De Bijbel is voor ons niet zomaar een belangrijk boek. Voor ons is de Bijbel het Woord van God. Zoals alle boeken is ook de Bijbel geschreven door mensen maar de Heilige Geest inspireerde hen, God is de eigenlijke auteur en daarom is de Bijbel voor ons de Heilige Schrift. Wanneer we de Bijbel lezen of horen voorlezen dan is het God die tot ons spreekt. De Bijbel is eigenlijk een boek die een verzameling is van boeken: het Oude Testament bestaat uit 46 boeken en het Nieuwe Testament uit 27 boeken en allen zijn ze geschreven onder de inspiratie van de Heilige Geest. Het Oude Testament bereidt het Nieuwe Testament voor, het Nieuwe Testament is de vervulling van het Oude Testament. Het belangrijkste van de Bijbel zijn de 4 evangeliën, de verhalen over Jezus Christus. Bij alles wat we in de Schrift lezen, mogen we ons afvragen: wat wil God ons hiermee leren ? Als ik mijn gelovig leven wil voeden en sturen, dan zal het lezen van de Heilige Schrift daar ook een bijzondere plaats in nemen. In ieder gezin zou er een Bijbel moeten zijn, elk zou er toch iedere dag een stukje in moeten lezen. In onze parochies stimuleren we dat al vroeg: alle ouders van de dopelingen krijgen een kinderbijbel mee. Kinderen en jongeren vinden de verhalen uit de Bijbel spannend. Je kunt er al vroeg mee beginnen en hen zo de waarheid meegeven uit Psalm 119, 205: “Uw Woord is een lamp voor mijn voeten, het is een licht op mijn pad”.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.

Op de website van de Weebosch een kort verslagje over de eerste Communie van vorige zondag: http://www.schooljournals.net/weebosch/index.php?action[]=IArticleShow::showArticle('22178')