Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402069 .

Woord van de Pastoor

Mega Mindy en het Kerstkind

In volle Sinterklaastijd stond in het Eindhovens Dagblad een artikeltje over Sinterklaashof in Nuenen. Volgens dat artikeltje was het populairste cadeautje wat aan Sinterklaas werd gevraagd een cadeautje van tv-heldin Mega Mindy. Wie is die Mega Mindy? Mega Mindy is eigenlijk Mieke, ze werkt op het politiebureau en is een verlegen meisje die haar mening niet durft te verkondigen. Haar commissaris misbruikt dit en laat haar allerlei karweitjes doen. Mieke woont bij haar grootouders. Haar opa is een uitvinder en de grootste uitvinding van opa is een capsule waarin Mieke verandert in haar alter ego Mega Mindy. Wanneer er een overval of andere misdaad aan de hand is, verandert Mieke in Mega Mindy. Ze gebruikt al haar superkrachten om een einde te brengen aan het onrecht. Ze probeert te zorgen voor een wereld zonder dieven, boeven, oorlog, haat en pijn. Helaas blijft ze niet lang Mega Mindy, want na een tijdje verandert ze opnieuw in Mieke. Kinderen willen Mega Mindy want elk kind wil toch een wereld van vrede en liefde. Kinderen willen een sterke figuur en vandaag is dat Mega Mindy. Wat zoeken ze bij haar? Ze zingen het in hun lied over hun heldin: “Ik ben Mega Mindy, ben een echte superheld, die elke boef op aarde velt, tegen onrecht, tegen kwaad, Mega Mindy staat paraat”.

Ook volwassenen zoeken helden. Is het dat wat in deze kerstdagen zoveel mensen naar de kerken brengt? Meer dan de fantasiefiguur van Mega Mindy brengt het Kerstkind Jezus Christus in deze kersttijd miljoenen mensen over de hele wereld op de been. Dat Kind in de Kribbe – in tegenstelling tot Mega Mindy - , werkelijk geboren, geleefd, gestorven en verrezen voor ons, heeft datgene aan ons te bieden waar kinderen in hun fantasie van dromen.

Wanneer je de films van Mega Mindy bekijkt, blijf je met een leuk gevoel achter. Wanneer je in Jezus Christus gaat geloven, Hem echt in je leven en in je hart toelaat, wanneer je echt ingaat op die armpjes die Hij vanuit de Kribbe naar ons uitstrekt, dan word je echt sterk. Moest men mij vragen een nieuw kerstlied te maken, om de kern van het kerstgebeuren, de geboorte van Jezus te bezingen, dan zou ik durven het Mega Mindy-lied verchristelijken: “Ik ben Jezus Christus, ben de echte superheld, die elke boef op aarde velt, tegen onrecht, tegen kwaad, Jezus Christus staat paraat”. Wat heeft het Kind in de Kribbe mij te bieden, wat maakt van Hem de held voor ons leven ? Mensen ervaren al bijna 2000 jaar lang dat Hij er altijd is, niet af en toe zoals een sprookjesheld maar op elk moment, wij zijn mensen die door Hem zijn gewild en geliefd en daarom is Hij er ook altijd voor ons. Een sprookjesfiguur komt zo af en toe iets doen. Jezus geeft wat we werkelijk nodig hebben: nabijheid, genezing, kracht en sterkte, een vreugde die je kracht is in moeilijkheden, eeuwig leven. Als je Mega Mindy of een andere figuur roept, dan komt die in de film misschien wel; als je Jezus Christus aanroept, is Hij al bij je en hoort je. Een sterke sprookjesfiguur kan wel iets moois zeggen maar Jezus Christus zegt: “Geef al je zorgen aan Mij, want Ik zal voor je zorgen” en het is werkelijk.

Met Kerstmis gaat het om Jezus Christus, God die mens werd voor ons, God die dichtbij ons wil zijn, als een kind heeft God zich klein gemaakt om in de kribbe van elk mensenhart binnen te kunnen. Mega Mindy en Jezus kun je niet vergelijken. Mega Mindy is een verzinsel, Jezus is werkelijkheid. Laat Hem, de Held voor ons geboren, gestorven en verrezen in deze Kersttijd ook in de kribbe van uw hart geboren worden, dat is het grootste cadeau die je jezelf ooit kunt geven en dat zal je echt laten leven en eeuwig laten leven.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.