Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400710 .

Woord van de Pastoor

Stripverhalen en Jef Nys

Afgelopen weekend was ik op bezoek bij enkele zusters in Vlaanderen. Toevallig kwam ter sprake dat zaterdag in de kathedraal van Antwerpen de uitvaart was geweest van striptekenaar Jef Nys http://nl.wikipedia.org/wiki/Jef_Nys . Een van de zusters bekende dat ze al jaren fan was van de stripfiguur Jommeke en dat ze het nog elke dag in het dagblad las. Ik heb toen ook verteld dat ik in mijn kinderjaren de stripverhalen van Jommeke heb verslonden. Bij ons thuis in Nederhasselt moet nog een grote stapel stripverhalen liggen met de avonturen van Jommeke.

Op een bepaald moment ging een van de zusters even weg en kwam terug met een cadeautje: vijf stripboeken, allemaal getekend door Jef Nijs. Stripboeken met mooie titels. “De Reus van Bengalen”, over de Vlaamse pater Constant Lievens die in India het geloof in Jezus Christus is gaan verkondigen. “De trek naar China”, over de Vlaamse pater Verbist, de stichter van de missionarissen van Scheut die naar China het geloof in Jezus Christus bracht. “De grote zwartrok”, over de Vlaming Pieter De Smet die als priester jarenlang de bevrijdende boodschap van Jezus Christus bracht bij de indianen. “De grote weldoener” over het leven en de inzet van Kanunnik Triest, die de Broeders en de Zusters van Liefde stichtte en zo Christus’Liefde bracht bij de armsten en kleinsten. “Het schone avontuur van een bakkersjongen”, over het leven van priester Edward Poppe die als jonge priester getuigde van Christus’Nabijheid in de Eucharistie.

Ik heb in de afgelopen dagen die stripverhalen verslonden, zoals dat heet. Naast het feit dat je er dingen van leert over wie die mensen waren, laat het je ook nog bij enkele dingen meer stil staan. In die stripverhalen gaat het over mensen van bij ons, mensen die hier in onze streken geboren en getogen zijn. In hun hart hebben ze allemaal aangevoeld dat ze hun persoonlijke vriendschap met Jezus Christus niet voor zichzelf moesten houden maar dat ze die grote rijkdom voor hun leven ook moesten overbrengen naar anderen. Voor sommigen van hen was dat naar mensen die dichtbij hen leefden, voor anderen was dat de reden om huis en land te verlaten en duizenden kilometers verder te gaan getuigen van Jezus Christus. Het waren niet altijd succesverhalen maar ze hebben volgehouden en ze hebben volhard.

Ik zou er voor pleiten om stripverhalen als deze opnieuw uit te geven en te laten lezen aan onze jongeren en ook aan hen die misschien al minder jong zijn. Het lezen van zo’n verhalen laat ons de vraag stellen: wat zij hebben gedaan en gekund, dat is ook iets voor ons. Hoe beleef ik mijn vriendschap met Jezus Christus, hoe getuig ik er van ? Het kan van ons getuigen afhangen of iemand gelukkig is of blijft in een donkere cirkel.

Die stripverhalen over de levens van grote christenen van bij ons en deze dagen rond Allerheiligen mogen ons bevragen: wat als ik vanavond voor de Heer zou komen te staan, hoe heb ik mijn vriendschap met Hem uitgedragen en concreet gemaakt ? Het voorbeeld van die velen die ons voorgingen mag ons inspireren…

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.