Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400672 .

Woord van de Pastoor

Weet jij nog wat Pinksteren is ?

Kun jij mij uitleggen wat Pinksteren is ? Ieder jaar zijn we dan een dagje vrij maar als je vraagt waarom en wat het betekent, dan kan bijna niemand dat uitleggen. Zou jij het kunnen ? En vraag maar eens in je omgeving ? Ik vind het heel apart dat we vrij zijn voor iets dat we eigenlijk niet meer kennen. Kerstmis, de geboorte van Jezus, dat weten de meesten nog. Pasen is al moeilijker, velen praten over de dood van Jezus, sommigen over de Verrijzenis. Pinksteren is het meest onbekende feest. Voor alle duidelijkheid: ik ben er absoluut niet voor om de vrije dag van Pinksteren af te schaffen en te vervangen door een islamitische feestdag maar pleit er voor om Pinksteren weer echt te gaan beleven als “onze dag”.

Als je mij vraagt wat Pinksteren is, dan zeg ik: de geboorte van de Kerk. Misschien oneerbiedig gezegd maar we vieren “de stichting van onze club”. Sinds onze doop horen we bij Jezus en de Kerk. We mogen blij zijn met de Kerk: die heeft ons het geloof doorgegeven, ze blijft ons de Boodschap van Jezus vertalen en blijft ons Jezus in de Sacramenten geven. Zonder de Kerk zou ik niet geweten hebben wie Jezus Christus echt was. Dat doorgeven van wie Jezus – voor mij gestorven en verrezen – was, begon op Pinksteren.

Aan welk Bijbelverhaal denken we met Pinksteren ? Op de tiende dag nadat Jezus naar de Hemel was teruggekeerd zaten in een zaal de apostelen, Moeder Maria en nog andere leerlingen bang bij elkaar, de ramen en deuren gesloten. Ze voelden zich alleen en waren bang, misschien zouden er wel erge dingen gebeuren omdat ze in Jezus Christus geloofden. Jezus had hun een Helper beloofd, die moest maar snel komen. Ze waren samen aan het bidden. Plots stak er een wind op in die zaal, ze zagen vlammetjes boven elkaars hoofd. De Helper, de Heilige Geest was gekomen. Ze voelden dat hun angst verdween, ze sloten zich niet meer op maar ze gingen naar buiten om over Jezus te vertellen.

Waarom moeten we elk jaar Pinksteren blijven vieren ? Pinksteren vraagt ons of wij net als die eerste leerlingen nog aan anderen durven vertellen dat geloven in Jezus Christus mij echt iets te bieden heeft. Sommigen zeggen dan: “Ja, maar die leerlingen die hadden die Heilige Geest”. Ja, wij hebben die ook gekregen in het Doopsel en Vormsel, net als zij toen. Een vormeling vroeg me: “Die Heilige Geest die kun je toch niet zien en wat je niet kunt zien bestaat toch niet echt ?” Ik legde het zo uit: stroom door een draad zie je ook niet maar is er wel, radiosignalen zie je ook niet maar zijn er wel, aan een pan kun je niet zien dat ze heet is maar je kunt het wel voelen. Veel van wat echt bestaat, kun je niet zien en zo is het ook met Gods Kracht die in ons is. Hij is in jou en door jou wil Jezus bekend worden bij anderen !
Kinderen denken bij de Heilige Geest wel eens aan de geesten uit horrorfilms. De heilige Geest is juist niet griezelig want Hij zorgt dat je van elkaar kunt houden zoals Jezus dat van ons vraagt. Hij zorgt er voor dat je rust krijgt en niet bang bent als het leven moeilijk is maar dat je sterk kunt zijn, zelfs in momenten dat ziekte en dood bij ons komen.

Met Pinksteren is de kleur in de kerk rood: rode bloemen, rode kazuifel, we zingen over vuur. Pinksteren vraagt ons of wij vurige christenen zijn en of wij durven getuigen ?

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.