Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 401978 .

Woord van de Pastoor

Wat God je niet zal vragen...

Heb je je al eens afgevraagd wat je nu echt belangrijk vindt voor je leven ? Als je vijf dingen zou moeten opnoemen die je belangrijk vindt om echt goed te kunnen leven, wat zouden die vijf dingen dan zijn ? Wat vind je eigenlijk onmisbaar om als mens goed door het leven te kunnen gaan ? Voor de aardigheid moet je die vragen ook eens stellen aan de mensen die heel dicht bij je leven. Ik heb dat de laatste tijd aan verschillende jonge mensen gevraagd. Je krijgt dan antwoorden als: er goed uitzien, een mooi huis in een prettige buurt, een goeie en mooie auto en liefst zo snel mogelijk, leuke kleren, een leuke baan en een goed salaris, een goede naam en een goede titel, veel vrienden. Mensen denken bij zo een vraag dan niet onmiddellijk aan iets van God of aan iets innerlijks maar aan uiterlijke dingen en dingen van alledag die het leven aangenaam en prettig maken.

De jaarlijkse veertigdagentijd wil ons in herinnering brengen dat we ook aan andere dingen mogen denken, dat we de ware rijkdom van ons leven voor ogen mogen houden. Er komt eens een dag waarop ons lichaam het zal begeven en we in het Eeuwige Pasen God zullen ontmoeten die ons dan zal vragen wat we met ons leven hebben gedaan en of we oog hadden voor wat werkelijk belangrijk was. Het komt eigenlijk neer op de concrete vraagt: heb je geleefd of ben je geleefd ?

Ik kreeg daarover onlangs een mooie mail met als titel: “Wat God je niet zal vragen op die dag”. “God zal je niet vragen in wat voor auto je gereden hebt, Hij zal je vragen hoeveel mensen je vervoerd hebt die geen vervoer hadden. God vraagt niet hoeveel vierkante meter je huis is, Hij zal vragen hoeveel mensen je verwelkomd hebt in jouw huis. God zal niet vragen hoeveel kleren je had in je kast, Hij zal je vragen hoeveel mensen je hebt geholpen om aan kleding te komen. God vraagt niet hoe hoog je hoogste salaris was, Hij vraagt alleen hoe je zover bent gekomen. God vraagt niet welke titel je functie heeft, Hij vraagt of je je werk zo goed mogelijk hebt uitgevoerd naar je kwaliteit. God vraagt niet hoeveel vrienden je had, Hij vraagt je voor wie jij een vriend was. God vraagt niet in wat voor buurt je hebt gewoond, Hij vraagt je hoe jij je buren hebt behandeld. God vraagt je niet naar je huidskleur, Hij vraagt naar de inhoud van je karakter. God vraagt niet waarom het zolang duurde tot je bij Hem verlossing zocht, Hij zal je liefdevol naar je plaats in de Hemel brengen en niet naar de poort van de hel.”

Ik mailde dit stukje naar een aantal bekenden en een van hen schreef me: “Dit moeten we dagelijks voor ogen houden. Veel te veel christenen blijven vastzitten in kleinburgerlijke waardepatronen. Gelovig leven is echt wel een uitdaging. Je doet niets meer zoals vroeger. De Heer maakt alles nieuw als je Hem volgt !”

Als je probeert te leven naar de vragen die hier echt geformuleerd werden, dan wordt het zeker een geslaagde Veertigdagentijd !

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.