Home
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 270432 .

Nieuws > Parochienieuws Kortrijk-Dutsel

SINT-CATHARINA
KORTRIJK-DUTSEL

donderdag 17 mei
20.00 u: Eucharistische aanbidding
21.00 u: Kerkelijke dagsluiting

zondag 20 mei
09.00 u: Eucharistieviering
Intentie:
Alfons Grammet

donderdag 24 mei
20.00 u: Eucharistische aanbidding
21.00 u: Kerkelijke dagsluiting

zondag 27 mei
09.00 u: Eucharistieviering
Intenties:
Liza Van Horebeek
Elza Meynaerts

maandag 28 mei
20.00 u: Rozenkransgebed
aan de kapel van de Boerinnenbond in de Hollestraat

FEDERATIEBEDEVAART
Drieëndertig parochianen uit de Federatie Holsbeek gingen op vrijdag 11 mei naar twee Oost-Vlaamse bedevaartsoorden: Onze-Lieve-Vrouw van de Oudenberg (op de Muur) in Geraardsbergen en Onze-Lieve-Vrouw in Nazareth. Voor de meesten was het een ontdekking van twee bijzondere plekken van Mariaverering in Oost-Vlaanderen.

MEIMAAND MARIAMAAND
Nog een laatste maal deze maand bidden we het rozenkransgebed, op maandag 28 mei om 20.00 uur aan de kapel van de Boerinnenbond in de Hollestraat in Kortrijk-Dutsel.

COMMUNIE AAN HUIS
Ter gelegenheid van Pinksteren dat we vorige zondag mochten vieren, breng ik op donderdag 24 mei de communie bij onze zieke en bejaarde medeparochianen in Kortrijk-Dutsel en Sint-Pieters-Rode. U mag mij verwachten tussen 9.00 en 12.00 uur. Wie omwille van ziekte en/of leeftijd graag de communie aan huis ontvangt neemt best even contact met mij op.
Godelieve Nys, pastoraal werkster - tel: 016 62 13 85


EERSTE COMMUNIEVIERINGEN
Op zondag 6 mei waren er Eerste Communievieringen in Nieuwrode en Kortrijk-Dutsel. In Nieuwrode ging het om 22 kinderen; in Kortrijk-Dutsel 7 kinderen uit Sint-Pieters-Rode en 13 uit Kortrijk-Dutsel.
Van harte proficiat aan deze Communicanten en hun familie.

MEIMAAND MARIAMAAND
Het is een oude Vlaamse traditie om in de meimaand bij Mariakapellen te bidden. We sluiten aan bij die oude traditie door in de vier parochies van onze Federatie Holsbeek bij een aantal kapellen het rozenkransgebed bidden. De komende dagen zijn er nog gebedsstonden op:
 op donderdag 17 mei om 20.00 uur aan de kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes in Nieuwrode;
 op vrijdag 18 mei om 19.00 uur aan de Lourdesgrot in de tuin van het WZC Sint-Margaretha in Holsbeek;
 op maandag 28 mei om 20.00 uur aan de kapel van de Boerinnenbond in Kortrijk-Dutsel.
Langs Maria naar Jezus!

ENKELE BEDEVAARTEN MET DE PASTOOR
Op Pinksteren, zondag 20 mei, mag ik om 17.00 uur de Mis opdragen in de buitenkapel naast de basiliek van Scherpenheuvel. Ik doe dit al sinds 2003 voor oud-parochianen uit het Nederlandse Luyksgestel die dan een voetbedevaart van meer dan 50 km achter de rug hebben. Iedereen is er van harte welkom.

Op Tweede Pinksterdag, maandag 21 mei, is er in Zoutleeuw de jaarlijkse Sint-Leonardusprocessie. De Heilige Leonardus was een Franse kluizenaar, bevrijder van gevangenen, bevrijder van allerlei ziekten, in het bijzonder van mensen met reuma en jicht, en beschermer van kinderen en toeverlaat van zwangere vrouwen. De Eucharistieviering begint er om 10.00 uur en daarna is er de processie. Ik zal er concelebreren met vele priesters. Ook al onze parochianen zijn van harte welkom.

Op woensdag 23 mei zal ik om 11.30 uur de Eucharistieviering opdragen in de Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes in Oostakker bij Gent. In Oostakker gebeurde het eerste wonder buiten Lourdes op voorspraak van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes. Ook hier is iedereen welkom.
Pastoor A. Penne

OPEN KERKENDAGEN
Op voorstel van federatiepastoor Andy Penne nemen de vier parochies van onze parochiefederatie tijdens het eerste weekend van juni deel aan de Open Kerkendagen.
In de Sint-Lambertuskerk van Nieuwrode zal er op zondag 3 juni van 13.00 tot 18.00 uur een beperkte tentoonstelling zijn van religieuze voorwerpen en symbolen. Om 14.00 en 16.30 uur zullen er rondleiding gegeven worden met uitleg over de kerk en het meubilair.
Ook in Holsbeek Sint-Maurus zijn er in de loop van de namiddag rondleiding in de kerk.
De Sint-Catharinakerk van Kortrijk-Dutsel zal zowel op zaterdag 2 als op zondag 3 juni open zijn van 11.00 tot 18.00 uur; tussen 14.00 en 18.00 uur zijn er gegidste rondleidingen van telkens ongeveer een half uur.
Op zondagmorgen is er om 09.50 uur een aparte rondleiding, aansluitend op de zondagmis van 09.00 uur, voor de dan aanwezige parochianen, maar ook voor eventuele andere geïnteresseerden.
In de kerk zullen enkele tentoonstellingen opgesteld worden rond:
 de bouwhistorie van de kerk;
 een reproductie van een uitzonderlijk schilderij van de processie van Kortrijk-Dutsel;
 enkele historische liturgische gewaden uit het bezit van onze kerk;
 de Heilige Catharina, patrones van onze parochie;
 het boek van de Broederschap van Sint-Catharina, Sint-Marcoen en Sint-Hatabrandus, in 1705 opgericht door pastoor Hadrianus De Vaddere;
 informatie over de geschilderde Kruisweg, de reeds uitgevoerde restauratiewerken, de Heilige Theresia van Lisieux en een projectie over enkele Bretoense parochies.
In Sint-Pieters-Rode tenslotte zal de kerk op zondag 3 juni open zijn van 10.00 tot 18.00 uur. Daar is om 10.30 uur eerst een aperitiefconcert door het instrumentaal ensemble Spectrum, met een keuze uit zowel een klassiek- als een jazzrepertoire. Dit ensemble bestaat uit: Frederik Buelens (Bugel, Trompet, Cornet), Niels Smeets (Alt Sax, Bariton Sax), Wim Vrinssen (Euphonium, Tenor Sax) en Jean-Pierre Buelens (Bassoon, Trompet, Cornet).
Verder zal er in de kerk aandacht zijn voor:
 het te restaureren Van Peteghem – orgel;
 de kruisweg, rond 1960 op metaalplaat geschilderd door de toenmalige pastoor Paul Vos;
 een stralenmonstrans in verguld zilver uit 1717;
 een neogotische Calvariebeeldengroep;
 de verering van de Heilige Wivina, 2e patroonheilige van deze parochie.
In het hele land zijn er dat weekend bijna 600 gebedshuizen toegankelijk; een overzicht daarvan is te vinden op www.openkerken.be.


VORMSELVIERING 21 APRIL
Op zaterdag 21 april waren velen in de kerk van Sint-Pieters-Rode getuigen van de hernieuwing van de doopbeloften van 29 jongeren uit Holsbeek Sint-Maurus, Kortrijk-Dutsel en Sint-Pieters-Rode. Zij ontvingen die dag van Deken Dirk De Gendt ook het sacrament van het vormsel.
De jongeren uit Nieuwrode kwamen op 28 april aan de beurt; hun foto publiceren we volgende week.

GEBEDSMOMENTEN TIJDENS DE MEIMAAND

Het is een oude Vlaamse traditie om in de meimaand bij Mariakapellen te bidden. We willen aansluiten bij die oude traditie en in de vier parochies van onze Federatie Holsbeek bij een aantal kapellen het rozenkransgebed bidden. We hebben 7 gebedsstonden voorzien:
 op donderdag 17 mei om 20.00 uur aan de kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes in Nieuwrode;
 op vrijdag 18 mei om 19.00 uur aan de Lourdesgrot in de tuin van het WZC Sint-Margaretha in Holsbeek;
 op maandag 28 mei om 20.00 uur aan de kapel van de Boerinnenbond in Kortrijk-Dutsel.
Deze gebedsstonden worden hier in het parochieblad en in de kerken aangekondigd, en de parochieploegen zullen ook uitnodigingen bezorgen in de huizen in de buurt van de kapellen.
Langs Maria naar Jezus!


UITZENDINGEN OP RADIO MARIA VANUIT HOLSBEEK
Sinds begin september vorig jaar worden de Missen op dinsdag- en vrijdagmorgen om 9.00 uur in de Sint-Mauruskerk van Holsbeek uitgezonden op Radio Maria Vlaanderen. Heel wat parochianen uit onze federatie luisteren regelmatig. Met een de DAB+-radio is het goed te beluisteren en ook via www.radiomaria.be.
Wie televisie kijkt met een decorder van Telenet kan via kanaal 912 ook luisteren.
Op woensdagmorgen om 8.30 uur bidt Pastoor Penne ook het kerkelijk ochtendgebed voor op Radio Maria.
Voor veel mensen is Radio Maria (met als studio in de kerk van Egenhoven) een grote rijkdom voor hun geloofsleven. Probeer het ook eens.

DURF UW KERKELIJKE UITVAART VASTLEGGEN!
In de afgelopen tijd was er in elk van onze parochies wel eens verontwaardiging omdat mensen van wie bekend was dat ze gelovig en kerkelijk waren geen kerkelijke uitvaart kregen van hun nabestaanden. Dikwijls was het zo dat het een weduwe of weduwnaar was van wie de partner wel een kerkelijke uitvaart had gekregen en nu de laatste van het echtpaar overleed, kreeg deze van de nabestaanden geen kerkelijke uitvaart. Heel dikwijls hoor je dan: “Dat kan toch niet de wens geweest zijn van die overledene”. Heel wat gelovige mensen vragen zich af: ga ik van mijn kinderen of familieleden nog een kerkelijke uitvaart krijgen?
Als u zeker wil zijn dat er na uw overlijden gebeurt wat uw wens is, dan is het gemakkelijk op te lossen. U gaat naar het gemeentehuis en u laat gewoon vastleggen dat u een kerkelijke uitvaart wil, of u begraven of gecremeerd wilt worden en op welke begraafplaats u wilt begraven of bijgezet worden. Wanneer u het daar vastlegt, dan zal er gebeuren wat u het wilt. Leg uw wensen daarrond duidelijk vast, ook al vermoedt u dat uw familieleden het wel weten en zullen doen. Heel wat mensen zijn in de afgelopen tijd al naar het gemeentehuis gegaan en hebben dat gedaan. Er zijn geen kosten aan verbonden en het stelt mensen gerust.
Gewoon doen!

NOVEENKAARSEN
Veel mensen branden graag een noveenkaars, een kaars die negen dagen brandt. Vanaf Lichtmis zullen er in onze kerken overal noveenkaarsen voorzien worden. Voor elke parochie is er een eigen noveenkaars gemaakt:
 Voor Holsbeek Sint-Maurus met een afbeelding van Onze Lieve Vrouw van Holsbeek, zoals ze ook in het gemeentewapen staat;
 voor Kortrijk-Dutsel met de afbeelding van “ons” beeld van de heilige Catharina;
 voor Sint-Pieters-Rode met de afbeelding van het Mariabeeld uit de kerk en van “ons” beeld van de heilige Wivina;
 voor Nieuwrode met de afbeelding van het beeld van de heilige Lambertus dat vooraan in de kerk staat.
Tijdens de vieringen van 3 en 4 februari zullen we de kaarsen voorstellen en vanaf dan zijn ze ook beschikbaar, aan 3,50 euro per stuk. Misschien ook mooi om eens weg te geven, zo een kaars met de afbeelding van iets uit het eigen dorp.

BIJ ONS GEDOOPT
Op zondag 22 oktober werd in onze Sint-Catharinakerk door Pastoor Penne gedoopt: Mirthe Verheyden, dochter van Jonas Verheyden en Lore Kennis; zij wonen op de Roostweg. Peter en meter zijn Paul Verheyden en Els Verhoogen.
Op zondag 10 december werden in onze Sint-Catharinakerk gedoopt: Amélie en Enora De Glas, dochters van Yves De Glas en Lieselot Awouters uit de Geremtestraat. Peter en meter van Amélie zijn Daan De Glas en Anneleen Awouters. Peters van Enora zijn Bert Van de Vorst en Sascha Mispoulier.
Op zondag 18 februari was het druk in onze Sint-Catharinakerk: pastoor Penne doopte er niet minder dan drie kinderen!
Eerst was er Clara Snaet, dochter van Joris Snaet en Valérie Herremans; zij wonen op de Houwaartsebaan. Peter en meter zijn Steven Snaet en Anne De Groof.
Ook Vic Bosteels werd er gedoopt; hij is de zoon van Kristof Bosteels en Katrien Verbeek, van de Geremtestraat. Peters zijn Dave Bosteels en Geert Verbeek.
En tenslotte was er ook Cisse Elsen, zoon van David Elsen en Cindy Janssens, van Gobbelsrode. Peters en meter zijn Luc Elsen, Rudy Elsen en Greta Van Orshoven.
Gods Zegen voor deze gezinnen.

OVERLEDEN PRIESTER
Op vrijdag 20 april was er in de Onze-Lieve-Vrouwkerk van Aarschot de uitvaart van priester Frans Breugelmans. Een aantal parochianen van Kortrijk-Dutsel en ikzelf waren er bij. Gedurende lange jaren heeft deze priester regelmatig de Mis opgedragen in Kortrijk-Dutsel.
Wij vernamen zijn overlijden door dit bericht van het bisdom:
“Op maandag 16 april overleed priester Frans Breugelmans in Lier. Hij werd er op 15 september 1933 geboren en werd priester gewijd op 31 augustus 1958.
Vanaf die dag was leraar in het Sint-Jozefscollege in Aarschot, in 1965 ook als godsdienstleraar in het Sint-Jozefsinstituut Middenschool in Betekom. In beide scholen is hij met pensioen gegaan op 31 augustus 1998. Van 1978 tot 1991 was hij ook zondagsonderpastoor in de Sint-Catharinakerk in Kortrijk-Dutsel.
Sinds zijn pensioen woonde hij terug in Lier; hij bleef in Aarschot wel enkele koren leiden, waaronder het meisjeskoor dat later Scala geworden is.”
Na de uitvaartmis in Aarschot werd hij begraven op de begraafplaats van Lier.
Moge hij rusten in Gods Vrede.
Pastoor A. Penne

DE KRUISWEG IN DE SINT-CATHARINAKERK
Epiloog

Wie tijdens de weken voor Pasen de serie over Joz. Beeck, de schilder van onze Kruisweg, heeft gevolgd, kent beslist nog de naam François Van der Jeught, de auteur van deze artikelenreeks.
Op donderdag 5 april mochten we de heer Van der Jeught, thans secretaris van de Koninklijke Beiaardschool ‘Jef Denyn’ in Mechelen, nogmaals begroeten in onze kerk. Bij hem was ook de heer Paul Van Kelst, o.a. koster van de kerk van Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijle in Mechelen, eveneens vertrouwd met het werk van kunstenaar Joz. Beeck, en speciaal meegekomen om onze Kruisweg te bekijken.
Naast originele exemplaren van de nummers van Kerk & Leven waar de serie in verscheen, hebben we bij deze gelegenheid aan de heer Van der Jeught, vanwege de kerkfabriek, als dank voor zijn geleverde werk ook een ingekleurde ets van onze kerk overhandigd, wat trouwens zeer gewaardeerd werd. Rudy Janssens, o.m. schepen van erfgoed, was ook aanwezig bij deze ontmoeting. De gedeelde grote culturele interesse van deze heren was de basis van een boeiend gesprek. Het was duidelijk dat gelijkgestemde geesten elkaar hier vonden. De kans is reëel dat dit geen laatste ontmoeting was.
(L.T.)

OKRA 55+ - trefpunt Kortrijk Dutsel
Op woensdagnamiddag 26 april viel de gezellige drukte op bij het binnenkomen in de gildezaal. Sommige dames lieten me weten dat ze erg uitkeken naar deze maandelijkse bijeenkomst.
De voorzitster meldde ons dat sommigen van onze leden het niet zo goed stelden; aan al deze mensen wensen we een spoedig herstel.
In de keuken werden ondertussen voorbereidingen getroffen voor het maken van desserten.
Als eerste kwam Greet aan de beurt. Ze presenteerde vier verschillende nagerechten op basis van mascarpone. Maar ook Irene en Els Theys konden hun desserten erg goed aanprijzen. Prima voorbereiding dames.
Liliane Mignon bracht met haar dessert onze smaakpapillen in vervoering. Een prima idee om kleine porties te maken, zodanig dat iedereen de verschillende nagerechten kon proeven.
De sandwiches met salades van tonijn en zalm en een smakelijke hespensalade smaakten heerlijk. Na het avondmaal bleek de sfeer zo gezellig dat niemand gehaast was om huiswaarts te keren.
't Waren fijne, gezellige uren; een geslaagde namiddag!

Op woensdag 16 mei is er een seniorenfietstocht voorzien, ingericht door de gemeente. Misschien tot dan?
Irène vande Broek

OKRA 55 + / Kortrijk-Dutsel
Op woensdag 9 mei maakten we een wandeling met als uitgangspunt "de verzoekingen van zuster Margriet". Een Amerikaanse professor Craig Harline publiceerde hierover een boek.
In het jaar 1628 schrijft ene Zuster Margriet een unieke getuigenis over het leven binnen de gemeenschap van de Grauwzusters. Dit klooster stond vroeger in de Grauwzusterstraat, de huidige Penitentienenstraat. Leuven kende vroeger 24 kloosters.
We wandelden langs de Oude Markt en de Parijsstraat tot in de Minderbroedersstraat. Daar bezochten we het amfitheater. H.R. Rega, de voormalige rector van de K.U. Leuven, financierde mee de bouw ervan. De stijl is late barok met rococokenmerken. De studenten zaten rondom op nu verdwenen houten tribunes. Men deed er aan onderzoek naar en waarneming van het menselijk lichaam. Hier ligt ook de oorsprong van de kruidtuin.
Onze gids, Peter Van Grunderbeek, had nog veel boeiende verhalen in petto. De wandeling bracht ons ook naar de Brusselse straat en de Halve straat. Orgelklanken lokten ons naar de kerk van Sint-Geertrui. Daarna naar de Vismarkt waar ooit het Augustijnenklooster stond. Hier eindigde onze wandeling.
Om hierover nog wat na te praten bestelden sommigen onder ons, in de Blauwe Schuit, een schuimende pint bier of iets anders fris. 't Was goed er bij te zijn. Zodoende kom je op plaatsen in Leuven waar je gewoonlijk nooit komt.
Dank je wel, Peter. Misschien tot in Waterloo …
(Irène vdb)


SINT-HATABRANDUS
In 1705 richtte de toenmalige pastoor van onze parochie, E.H. Adrianus De Vaddere, de ‘Broederschap van Sint-Catharina, Sint-Marcoen en Sint-Hatabrandus’ op. In de loop van dit jaar zullen we op deze bladzijden een aantal bijdragen wijden aan dit trio. De Broederschap zelf is een onderwerp voor in een verdere toekomst.
De eerste van ‘onze’ heiligen die aan bod komt is de Heilige Hatabrandus, oftewel: Hatebrand, zoals zijn naam eigenlijk was.
In mei 2001 werd ik aangeschreven door een heer uit Uithuizermeeden, in de Nederlandse provincie Groningen. Deze heer, Doctorandus Edze de Boer, werkte aan een ‘boerderijenboek’ (dat in 2004 werd uitgegeven met als titel “De stichter, de stukken, de schenkers van het Benedictijnenklooster Feldwerd of het Oldenklooster bij den Dam’). Zijn zoektocht naar informatie over de stichter van dit klooster, een boerenzoon uit Holwierde met de naam Hatebrand, had hem tot in onze parochie gebracht. Waarom? Omdat zich in onze kerk een relikwie van de heilig verklaarde Hatebrand zou bevinden. In de zomer van 2001 brachten de heer de Boer en zijn echtgenote een bezoek aan onze kerk om de relikwie te zien, maar die bleek helaas onvindbaar. De kennismaking daarentegen was zeer aangenaam en in de loop van 2001 en 2002 heb ik de heer de Boer ruime informatie kunnen verschaffen in tekst en beeld over de in onze parochie gestichte Broederschap.
De relikwie echter – hoewel we van oudere parochianen wisten dat ze wel degelijk in onze kerk aanwezig geweest was en dat er ten tijde van pastoor Meeus mee gezegend werd – bleef al die tijd onvindbaar. Maar we hadden duidelijk niet grondig gezocht, want enkele weken geleden vond onze ijverige nieuwe koster, Kai Nieling, in de verste uithoek van een kast een sigarendoosje met acht of negen relikwieën, waarbij ook de gezochte relikwie van Sint-Hatebrand.
Dit heuglijke feit heb ik meteen meegedeeld aan de heer de Boer (blij dat dit nog kon, want de man is ondertussen bijna 92 jaar). Zijn reactie en die van andere Groningse historici was zeer enthousiast. Hier komt ongetwijfeld nog een vervolg op.
Tot zover het verhaal dat zich nu afspeelt. Vanaf volgende week gaan we ver terug in het verleden. Dan leest u in enkele afleveringen het verhaal van Sint-Hatabrandus en zijn wedervaren tot in Kortrijk-Dutsel, zoals het geschreven is door Drs. Edze de Boer en met zijn volle instemming met de publicatie in ons parochieblad.
(Leon Thuys)

BIDDEN BIJ DE KAPEL OP GOBBELSRODE
Met een tiental mensen kwamen we op vrijdagavond 4 mei samen bij de kapel van Onze-Lieve-Vrouw op Gobbelsrode voor het bidden van het rozenhoedje. Het is goed om met en voor elkaar te bidden bij Moeder Maria.
In Kortrijk-Dutsel kan dat ook nog op maandag 28 mei om 20.00 uur aan de kapel van de Boerinnenbond in de Hollestraat.

KERKELIJK HUWELIJK
Bereiden zich voor op een kerkelijk huwelijk: Roel Scheys en Evelyn Minet uit Wilsele. Ze trouwen in onze kerk op zaterdag 23 juni om 10.30 uur.
We dragen hen mee in onze gebeden.

HATEBRAND VAN FELDWERD
Grondlegger van de Benedictijnenkloosters in Groningen en Oost-Friesland

Zoals vorige week aangekondigd, krijgt u vanaf vandaag de bijdrage over de H. Hatabrandus, geschreven door Drs. Edze de Boer.

Deel 1
Hatebrands geboortejaar is onbekend. Het ligt in het begin van de tweede helft van de 11e eeuw, zo omstreeks 1150. Zijn ouders Alundus en Tetta, waren kleine boeren. Ze woonden op een wierde – een woonheuvel die opgeworpen werd tegen overstromingen van de Noordzee, of misschien beter de Waddenzee – die Katmis heette. Dit dorpje ligt in de landstreek Fivelingo in de provincie Groningen. In Hatebrands tijd was Fivelingo één van de zogenaamde Friese Zeelanden. Wat Katmis – in de Middeleeuwen geschreven als Kaftminze - betekent is onbekend, maar geleerden denken dat het zoiets als ‘onbeduidende wierde’ moet zijn.

Het huwelijk van Alundus en Tetta werd aanvankelijk niet gezegend met kinderen en dat maakte dat Alundus een afkeer kreeg van zijn vrouw en wegtrok naar een ander dorp in dezelfde regio en daar in dienst trad van een aanzienlijk heer.
Nadat hij deze een aantal jaren uitmuntend had gediend verscheen hem ’s nachts in zijn droom een engel die hem zei dat hij naar zijn vrouw terug moest keren. Indien hij aan dit bevel gevolg gaf, zou hij toch nog een zoon krijgen. Alundus gehoorzaamde en zijn vrouw, die blijkbaar in zijn afwezigheid de boerderij had beheerd, ontving hem hartelijk in hun huis.
Inderdaad baarde Tetta na enige tijd een zoon die zij ‘Hatebrand’ noemden. Blijkbaar was deze goed van verstand want hij ging naar school. Dat was heel wat in die tijd. Misschien ging hij eerst bij de pastoor van het vlakbij gelegen Holwierde ter school en later bij die van Appingedam, maar dat weten we niet. Wat we wel weten is dat hij monnik werd in het Benedictijnenklooster van Utrecht.

Toen zijn vader en moeder waren overleden gebruikte hij zijn erfdeel, een dertiental grazen land – gras is een Friese landmaat en is ca. 0,44 ha – om een klooster te stichten. Het werd een dubbelklooster, d.w.z. een klooster voor zowel mannen als vrouwen, die natuurlijk wel gescheiden moesten leven. In de loop der eeuwen werd het meer een vrouwenconvent onder leiding van enige priesters.
In het begin ging het niet zo goed met het klooster. Vele mensen die intraden begrepen de orderegels niet altijd en Hatebrand, die aan de ene kant streng en rechtvaardig wilde zijn en aan de andere kant ook begreep hoe moeilijk het voor de mensen was het kloosterleven in al zijn facetten te aanvaarden, kreeg het zwaar te verduren. Er werd zelfs een aanslag op zijn leven gepleegd, maar door God gewaarschuwd, nam hij voorzorgsmaatregelen. Hij deed een ijzeren pot onder zijn capuchon en zo overleefde hij een ferme slag op zijn hoofd. De voortdurende strijd van onze charismatische abt tegen bijgeloof en voor de handhaving van de orderegels in die beginjaren, maakte dat een zeer goede monnik uit het klooster wilde vertrekken, omdat hij zich stoorde aan de levenshouding van anderen. Gelukkig kon Hatebrand hem overhalen om te blijven, want vanzelfsprekend had hij de steun van zulke mensen juist erg nodig.
Volgende week: deel 2.
HATEBRAND VAN FELDWERD
Grondlegger van de Benedictijnenkloosters in Groningen en Oost-Friesland

Deel 2
Na enige jaren ging het beter met het convent en zag Hatebrand kans nog andere kloosters te stichten, namelijk een in Oost-Friesland, ‘Merehusen’ genaamd en een in de nabijheid van de stad Groningen: ‘Thesinge’ of ‘Germania’ genoemd.
Eens op een visitatietocht van Hatebrand naar Merehusen vroeg een vrouw hem haar te genezen van de voortdurende pijn in haar arm. Na Hatebrands gebed tot God was de vrouw haar pijn kwijt en zij verkondigde haar genezing over heel de streek. Zodoende bracht ze de abt grote bekendheid. Ze bracht hem ook in verlegenheid, want bescheiden als hij was, meed hij alle roem en eer en wilde niets liever dan zijn Heer op een onopvallende manier te dienen. In de Sint-Andrieskerk in Antwerpen vonden we een afbeelding van de Heilige, een vrouw genezend.

Hatebrand is blijkens de overgeleverde abtenlijst van het klooster in 1183 overleden. De geschiedenis van het klooster verdwijnt dan grotendeels in de mist van het verleden. We horen nog een beetje van de opvolger van Hatebrand, genaamd Reindo, en van het inzamelen van geld om een schip te kunnen uitzenden met kruisvaarders (1227). Soms zijn er in archieven nog stukken die van het klooster spreken, maar die zijn niet talrijk.

Eigenlijk begint de geschiedenis pas weer uit de mist op te doemen in de 16e eeuw. Deze eeuw was voor het klooster rampzalig. Het leed onder het geweld van de oorlog tegen Spanje, vooral tussen 1580 en 1594. Toen prins Maurits van Oranje in 1594 de provincie Groningen veroverde, werd het gewest toegevoegd aan de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en werd de Rooms-katholieke godsdienst verboden. Alle kloosters – dus ook Feldwerd - werden opgeheven. Hun bezittingen werden geconfisqueerd door de provincie. De monniken en nonnen kregen een jaarlijkse uitkering, die betaald werd uit de huuropbrengst van de in beslag genomen landerijen.

De laatste abt, Herman van Dokkum, bleef in het vervallen klooster wonen en voorzag in zijn onderhoud door als boer land van zijn eigen klooster te huren van de provincie. Bij het werk werd hij geholpen door zijn vroegere koe-proost. Dat was iemand die in betere tijden de boerderij van het klooster beheerde. Er bleven ook een paar nonnen in het convent wonen en werken. Herman van Dokkum stierf in 1608. Op dat tijdstip waren er maar drie nonnen meer in het klooster.
Volgende week: deel 3